Vanwege een toenemend aantal signalen en consumentenvragen over oplichting en fraude, is de Autoriteit Financiële Markten de online publiekscampagne checkjeaanbieder.nl gestart. Middels de campagne wil de toezichthouder consumenten meer bewust maken over hoe oplichters te werk gaan.
Nep-beleggingen, nep-advertenties, oplichting via datingsapps en zelfs via nep-AFM’ers: vandaag de dag bestaan er volgens de toezichthouder veel vormen van oplichting, waarbij consumenten hun geld kwijtraken.
De AFM stipt aan dat in het eerste kwartaal van dit jaar maar liefst 20% van alle ontvangen meldingen en vragen over fraude en oplichting ging. Ook het Meldpunt Financiële Markten zou veel signalen ontvangen over nieuwe werkwijzen van oplichters.
Om die toestroom van meldingen het hoofd te kunnen bieden, is de AFM dus de online campagne checkjeaanbieder.nl gestart. Via de campagne kunnen consumenten meer leren over de geraffineerde werkwijze van oplichters, zodat zij ook beter weten hoe zij zichzelf kunnen beschermen.
Daarnaast kunnen consumenten op de website ook controleren wat er bij de AFM bekend is over de onderneming waarmee iemand zakendoet of wil gaan doen. Zo is er te zien of een onderneming wel of niet over een AFM-vergunning beschikt en worden er eventuele waarschuwingen getoond van de AFM zelf of die van buitenlandse toezichthouders.