Rabobank moet €100.000 vergoeden na bankpasfraude

Hoewel het alom bekend (zou moeten zijn) dat banken hun klanten nooit om een bankpas of pincode vragen, moet Rabobank een gedupeerd echtpaar van bankpasfraude alsnog voor €100.000 vergoeden. Dat stelt de Commissie van Beroep van Kifid.
Normaliter is Kifid van mening dat het ‘weggeven’ van een bankpas met pincode niet alleen onvoorzichtig, het zou in juridische zin zelfs “grof nalatig” zijn. Slachtoffers dienen in dergelijke gevallen de schade normaliter zelf te dragen – ténzij er reden is om die verantwoordelijkheid te beperken. Van die uitzondering maakt de Commissie van Beroep nu dus gebruik.
De zaak draait om een echtpaar dat in totaal €148.000 verloor vanwege bankpasfraude. De gedupeerden verloren het geld toen fraudeurs zich voordeden als de alarmcentrale van de bank. De fraudeurs kregen het echtpaar zover dat ze bankpassen met pincode meegaven en een echte medewerker van Rabobank ervan verzekerden dat er niets mis was met de eerste overboekingen van 1000 en 1200 euro.
Rabobank registreerde de eerste overboekingen als verdacht en blokkeerde de bankrekening – na het gesprek tussen de echte bank en de gedupeerden wordt de blokkade echter weer opgeheven.
Vervolgens “blijft het uitermate bijzondere en ongebruikelijke verloop van de direct opvolgende betalingstransacties” echter onopgemerkt. De fraudeurs hielden de vrouw van het echtpaar urenlang aan de lijn, waardoor waarschuwingen over het verhogen van de opnamelimiet haar niet bereikten. In die periode werden 75 van de 80 onrechtmatige betalingen gedaan.
De Commissie van Beroep concludeert dan ook dat de omstandigheden waarin de bankpassen onrechtmatig werden gebruikt, aanleiding geven om de aansprakelijkheid van de consumenten te beperken.
“Uit de toelichting van de bank concludeert de Commissie van Beroep dat het detectiesysteem van de bank na opheffing van de blokkade van de bankrekeningen was ingesteld op een manier dat de vele bijzondere en ongebruikelijke betalingstransacties onopgemerkt bleven.”
Kifid beaamt dat de manier waarop het detectiesysteem is ingesteld, een constante zoektocht is voor de bank en aanpassingen telkens plaatsvinden op basis van nieuwe ervaringen. De Commissie van Beroep vindt het echter onjuist om de prijs hiervan geheel voor rekening te laten komen van de consumenten.
Om die reden moet Rabobank dus €100.000 van de €148.000 aan schade vergoeden, evenals de €5.000 aan juridische kosten.