Jongeren bezoeken winkelstraat voor de beleving, maar wel steeds minder

16 september 2024 Banken.nl 2 min. leestijd

Nederlandse winkelstraten krimpen én raken leger. Desondanks zijn fysieke winkels nog altijd aantrekkelijk voor de jongere generaties, al wint online winkelen steeds meer terrein. Dat blijkt uit een onderzoek van ABN AMRO onder ruim 2.000 Nederlandse consumenten.

De analyse toont aan dat 43% van de jongeren steeds minder vaak fysieke winkels bezoekt, terwijl hun voorkeur voor online kanalen toeneemt. Toch geeft een vijfde van de respondenten uit Gen Z (leeftijden 12 tot 27) aan juist vaker naar een winkel te gaan dan voorheen, vooral in grote of middelgrote steden.

Retailers staan dus voor de uitdaging om jongere consumenten te blijven trekken. Voor deze doelgroep is de winkelervaring vaak doorslaggevend, benadrukt Henk Hofstede (sector banker Retail bij ABN AMRO). Hierbij letten ze op bereikbaarheid en de variatie in het aanbod. “Jongeren verwachten méér, zoals een bijzondere beleving en vernieuwende winkelconcepten.”

“Winkels die een brug slaan tussen de winkel- en online omgeving, kunstzinnig of prikkelend zijn ingericht, events organiseren, nieuwe technologieën toepassen – zoals interactieve displays en augmented reality – en ‘instagrammable’ zijn, kunnen hen verrassen en aan zich binden.”

Verschillende drijfveren

ABN AMRO ziet dat generaties winkels op verschillende manieren bezoeken en waarderen. Ouderen gaan vooral naar winkels vanwege gemak en nabijheid, terwijl jongeren het winkelbezoek als ontspanning zien.

Daarbij neemt de invloed van winkelpersoneel af bij jongeren, omdat zij steeds vaker vertrouwen op online inspiratiebronnen zoals social media, merksites en reviewwebsites. Als inspiratie bij het kopen worden familie en vrienden vaker genoemd dan influencers.

De sleutel voor succes ligt in een goede balans tussen de online en offline winkelomgeving, stelt Hofstede.

“Ondernemers die klanten aan zich willen binden of nieuwe, vooral jonge, klanten willen aantrekken, moeten inzetten op een omnichannel-benadering. Hierbij draait het om een strategie waarbij in het online kanaal inspiratie, advies en service de boventoon voeren, terwijl tegelijkertijd een duidelijke verbinding met de inspirerende winkel wordt gemaakt.”