Innovatie en data centraal tijdens VIP’24 Congres

18 september 2024 Banken.nl 2 min. leestijd

Op 3 september 2024 vond het VIP Congres plaats in het AFAS Theater in Leusden. Dit jaarlijkse evenement, georganiseerd door de Stichting Contactgroep Automatisering (CGA), bracht meer dan 700 professionals uit de financiële sector samen.

Met een sterke focus op softwareontwikkeling voor advies, bemiddeling en beheer van financiële producten, presenteerden ruim dertig automatiseringsbedrijven hun nieuwste innovaties en gaven zij inzicht in hun plannen voor de komende jaren. De kern van deze innovaties ligt bij data.

De ontwikkeling van nieuwe manieren om brondata te gebruiken, het inzetten van kunstmatige intelligentie om data te verwerken en inzichten op een klantvriendelijke manier te presenteren, stonden centraal.

Tegelijkertijd blijft de bescherming van data een belangrijk thema, met voortdurende aandacht voor het waarborgen van de veiligheid tegen inbreuken van buitenaf.

Naast diverse workshops van deelnemende partijen boden twee plenaire sessies een breder perspectief op de digitale toekomst, die zowel nieuwe risico’s als diverse mogelijkheden met zich zal meebrengen.

Bas Dunnebier, Chief Science & Technology Officer bij de AIVD, waarschuwde voor de voortdurende bedreigingen van statelijke actoren die de Nederlandse digitale infrastructuur proberen te ondermijnen. Hij deed een oproep aan softwareleveranciers en financiële instellingen om nauwer samen te werken aan het versterken van de digitale weerbaarheid.

Publicist Alexander Klöpping belichtte juist de kansen van digitale innovatie. Hij voorspelde dat kunstmatige intelligentie steeds vaker geïntegreerd zal worden in software, om de gebruikerservaring te verbeteren. Ook zullen gebruikers steeds vaker hun eigen softwareoplossingen kunnen ontwikkelen, zonder dat zij daarvoor programmeervaardigheden nodig hebben.

Klöpping benadrukte dat AI ook een grote impact zal hebben op de manier waarop consumenten informatie ontvangen. Door toenemende personalisatie kan de consument namelijk rekenen op meer relevante en op maat gemaakte communicatie vanuit verschillende kanalen.

Bekijk de aftermovie en foto's van het event hier.

De volgende editie van het VIP Congres staat gepland op 1 juli 2025.