ING heeft een nieuwe digitale tool voor zijn zakelijke klanten gelanceerd: CheckAhead. Met deze digitale oplossing kunnen bedrijven binnen enkele minuten de kredietwaardigheid van hun eigen klanten en leveranciers inschatten op basis van recente financiële informatie, zoals transactie- en saldogegevens.
De nieuwe tool moet vooral bedrijven gaan helpen die actief zijn in bijvoorbeeld de lease- en verzekeringssector of leveranciers die goederen en diensten op rekening leveren. CheckAhead biedt volgens ING niet alleen snelheid, maar ook een meer betrouwbaar alternatief voor traditionele kredietbeoordeling, een proces dat vaak tijdrovend is, en is gebaseerd op verouderde jaarcijfers.
Met CheckAhead hoopt ING dit proces te vereenvoudigen en de risico’s te beperken, wat moet leiden tot een toename van het aantal afgesloten deals. Laurens de Vos (directeur Business Banking bij ING Nederland) licht toe: “Met CheckAhead bieden we onze zakelijke klanten de kennis en kunde om meer kansen te benutten door ze te ondersteunen bij het maken van snelle en betrouwbare kredietbeslissingen.
“Dit digitale product helpt onze klanten niet alleen met een efficiënte beoordeling van de financiële gezondheid van hun eigen klanten, maar zorgt ook dat onze klanten minder risico’s lopen”, vervolgt De Vos. “We stellen zo onze jarenlange ervaring in kredietverlening beschikbaar om onze klanten te ondersteunen bij het maken van de juiste besluiten.”
Eenvoud als sleutel
De werking van CheckAhead is eenvoudig: een leverancier deelt een link met zijn klant, die vervolgens toestemming kan geven voor het gebruik van zijn financiële gegevens. Op basis van deze data – van iedere bank in Nederland – berekent CheckAhead een kredietscore.
Uit een pilot blijkt daarbij dat het gebruik van deze actuele financiële inzichten bedrijven helpt om efficiënter te werken en 20% meer deals te sluiten, omdat er meer vertrouwen is in de kredietwaardigheid van de klant.