Nederlander kiest liever voor bezuinigen op vakanties dan op pensioen

08 januari 2025 Banken.nl 1 min. leestijd

Ook in 2025 blijft pensioenopbouw een prioriteit voor veel Nederlanders, blijkt uit onderzoek van Brand New Day. Directeur Joost Tieland ziet in de resultaten een duidelijke trend: “Je merkt dat steeds meer mensen zelf sparen of beleggen voor hun oude dag vanwege zorgen over de hoogte van het pensioen.”

Uit de bevindingen komt naar voren dat Nederlanders vooral vasthouden aan uitgaven voor dagelijkse boodschappen en pensioenopbouw. Ruim een kwart (26%) geeft aan dat ze het laatst op boodschappen willen bezuinigen, terwijl 18% pensioenopbouw als onaantastbaar beschouwt.

Daartegenover staat dat luxe uitgaven, zoals uitgaan, uitjes en kleding, vaak als eerste sneuvelen in het huishoudboekje. Vakanties (14%) en kleding (13%) worden eveneens genoemd als kostenposten waarop mensen als eerste besparen.

Opvallend is dat slechts 6% van de ondervraagden bereid is om pensioenopbouw als eerste in te perken. Tieland ziet hierin een groeiend bewustzijn: “Dit toont aan dat veel Nederlanders zich zorgen maken over de hoogte van hun pensioen.”

Zelf verantwoordelijkheid nemen

De onzekerheid over het toekomstige pensioen speelt vooral bij zzp’ers. Anders dan werknemers bouwen zij geen pensioen op via een werkgever en moeten ze zelf actief sparen of beleggen.

Hier lijkt echter een positieve ontwikkeling zichtbaar. 54% van de zzp’ers geeft aan al pensioen op te bouwen, en 24% zegt dat ze dit de komende twaalf maanden willen gaan doen. “Dat is hoopvol,” aldus Tieland. “Bij deze groep heeft een deel een grote pensioenachterstand.”

Vrouwen halen in

Ook onder andere groepen met een pensioenachterstand signaleert Brand New Day een inhaalslag. Tieland merkt op dat het aandeel vrouwelijke klanten bij de online pensioenbank gestaag groeit: “In 2010 was 19% van de klanten vrouw, in 2020 was dat 31%, en dit jaar zullen we uitkomen op ongeveer 36%.”