Mastercard maakt online afrekenen eenvoudiger met Click to Pay

06 februari 2025 Banken.nl 1 min. leestijd

Woon je in Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch of Westerhaar-Vriezenveensewijk? Prachtige plekken, maar niet handig bij online betalingen wanneer deze enorm lange plaatsnamen ingevuld moeten worden. Geen wonder dat Nederlanders vorig jaar 12 miljoen aankopen afbraken. Mastercard lanceert daarom ‘Click to Pay’.

Online winkelen gaat vaak gepaard met frustraties. Zo blijkt uit onderzoek van Mastercard dat ruim 40% van de Nederlandse consumenten nog steeds hun volledige adres intypt en meer dan een derde hun 16-cijferige kaartnummer handmatig invoert.

Dit kost tijd en leidt ertoe dat veel consumenten hun aankoop niet voltooien. Met Click to Pay wordt dit proces vereenvoudigd. De technologie maakt gebruik van tokenisatie, waarbij het kaartnummer wordt vervangen door een geanonimiseerde token. Dit beschermt zowel consumenten als verkopers tegen fraude en datalekken.

“Gelinkt aan de uitrol van contactloos betalen voor fysieke transacties, staat Mastercard’s Click to Pay online shoppers toe om met één klik te betalen zonder hun kaartgegevens te delen met winkels”, legt Country Manager Jan-Willem van der Schoot uit.

Campagne met lange plaatsnamen

Om de voordelen van Click to Pay onder de aandacht te brengen, heeft Mastercard een campagne opgezet in samenwerking met zeven Europese plaatsen met de langste namen, waaronder Westerhaar-Vriezenveensewijk. Inwoners van deze plaatsen kunnen de nieuwe betaalmethode ervaren en profiteren van een snellere en veiligere online betaalervaring.

“Mastercard zit achter veel van de grote stappen vooruit in de betaaltechnologie van de laatste eeuw”, aldus Van der Schoot. Hij noemt hierbij onder meer het begin van de creditcard, contactloos betalen en OVpay. “Nu brengen we het gemak weer een stap verder en is het de tijd voor betalen met één klik”, besluit hij.