Projective Group presenteert eerste Regulatory Update voor 2025

04 maart 2025 Banken.nl 4 min. leestijd

De compliance specialisten van Projective Group volgen de ontwikkelingen in financiële wet- en regelgeving op de voet. Met behulp van hun compliance software Ruler houden zij alle actualiteiten bij. Vervolgens bepalen ze welke impact de wijzigingen hebben en vertalen ze de ontwikkelingen naar de dagelijkse praktijk van hun klanten.

Met welke ontwikkelingen moeten financiële instellingen de komende maanden rekening houden? In haar Regulatory Updates geeft Daniëlle Geelen ieder kwartaal een gestructureerd overzicht van de regulatory changes en de gevolgen voor financiële instellingen. In dit artikel licht zij vijf ontwikkelingen van dit kwartaal toe.

Wet rapportage hypotheken DNB

De Wet rapportage hypotheekmarkt DNB gaat financiële instellingen verplichten om regelmatig te rapporteren over hypotheken aan DNB.  De wet zorgt ervoor dat DNB een volledig beeld krijgt van de hypotheekmarkt in Nederland. DNB heeft deze gegevens nodig om:

  • statistieken te maken over de hypotheekmarkt en de financiële sector.
  • te begrijpen hoe de hypotheekmarkt de financiële stabiliteit kan beïnvloeden.
  • risico's voor de financiële stabiliteit te herkennen en te verminderen.

De gegevens moeten gepseudonimiseerd en elektronisch aan DNB worden verstrekt. De rapportageverplichting wordt nader uitgewerkt, waarbij duidelijk wordt gemaakt welke gegevens moeten worden verstrekt en hoe vaak dit gedaan moet worden.

In de Memorie van Toelichting staat vermeld dat het de intentie van de wetgever is om deze wet per 1 juli 2025 in werking te laten treden. Echter, het wetsvoorstel moet nog worden ingediend bij de Tweede kamer. Het is dan ook de vraag of 1 juli 2025 zal worden gehaald.

Verordening tot een European Single Access Point (ESAP)

Op 20 december 2023 is de verordening gepubliceerd die leidt tot de oprichting van een European Single Access Point (ESAP). Op grond van deze verordening moet ESMA een centraal Europees toegangspunt oprichten dat gratis en gebruiksvriendelijke toegang biedt tot openbare financiële en duurzaamheidsgerelateerde informatie van Europese bedrijven en beleggingsproducten.

De ESAP-verordening introduceert geen nieuwe rapportageverplichtingen voor Europese ondernemingen. Het platform verzamelt informatie die al openbaar wordt gemaakt op grond van bestaande Europese richtlijnen en verordeningen. 

Het ESAP-platform zal naar verwachting vanaf de zomer van 2027 beschikbaar zijn en wordt geleidelijk ingevoerd om een robuuste implementatie mogelijk te maken.

Implementatiewet Richtlijn kredietservicers en kredietkopers

Het wetsvoorstel implementeert Richtlijn (EU) 2021/2167, gericht op het stimuleren van secundaire markten voor niet-renderende kredietovereenkomsten (NPL’s). Het introduceert een vergunningplicht en doorlopend toezicht voor kredietservicers, stelt eisen aan kredietkopers en wijzigt boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.

Banken moeten halfjaarlijks de AFM informeren over verkochte NPL’s en informatie beschikbaar stellen aan potentiële kopers via voorgeschreven templates (volgens Uitvoeringsverordening 2023/2083). Daarnaast moeten banken en kredietaanbieders consumenten informeren bij wijzigingen in de voorwaarden van de overeenkomst, inclusief de klachtprocedure.

Europees wettelijk kader inzake beursnoteringen (Listing Act)

Op 7 december 2022 publiceerde de Europese Commissie het voorstel voor de Listing Act, bedoeld om beursnoteringen te vereenvoudigen. In november 2024 werd de kern van dit wettelijk kader definitief. Het vereenvoudigt de regels rond prospectussen en marktmisbruik en past MiFID II aan om MKB’s beter zichtbaar te maken voor beleggers.

Ook worden meervoudige stemstructuren mogelijk, zodat oude eigenaren meer zeggenschap behouden terwijl nieuwe aandeelhouders beschermd worden. Het eerste deel trad op 4 december 2024 in werking; grotere wijzigingen, zoals een EU-vervolg- en groei-uitgifteprospectus, volgen in 2026.

DNB SIRA Goede practices

In 2015 publiceerde DNB good practices voor het opstellen van een systematische integriteitsrisicoanalyse (SIRA). DNB merkte echter op dat financiële instellingen zich enkel richten op de elementen uit 2015, waardoor nieuwe inzichten vaak niet worden meegenomen en er onvoldoende inzicht is in de integriteitsrisico's. Hierdoor is effectieve mitigatie moeilijk.

DNB heeft daarom besloten de SIRA Good Practices te herzien, met praktijkvoorbeelden en aandachtspunten die kunnen helpen bij het opstellen van de SIRA en de Wwft-risicobeoordeling. De vernieuwde goed-praktijken worden in het eerste kwartaal van 2025 verwacht. gedurende 10 seconden

In 2015 publiceerde DNB de eerste good practices voor een systematische integriteitsrisicoanalyse (SIRA). Uit ervaring bleek dat financiële instellingen vooral vasthielden aan deze oudere richtlijnen, waardoor nieuwe inzichten en risico’s vaak buiten beschouwing bleven.

Daarom herziet DNB de SIRA Good Practices, met praktijkvoorbeelden en aandachtspunten voor het opstellen van de SIRA en de Wwft-risicobeoordeling. De definitieve versie wordt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2025 gepubliceerd.

In dit artikel gaf Projective Group u een voorproefje van enkele belangrijke wijzigingen in wet- en regelgeving. Wilt u er zeker van zijn dat u niets over het hoofd ziet? Lees dan meer over de Regulatory Updates op de website van Projective Group.