Isolatiematerialen van natuurlijke oorsprong zijn zeer geschikt voor toepassing in gebouwen zoals woningen en kantoren. Desondanks blijft de bekendheid en toepassing van deze 'biobased isolatie' achter in vergelijking tot conventionele isolatie. Maar als de bekendheid groeit en misverstanden uit de weg worden geruimd, hoeft niets de potentie van biobased in de weg te staan.
Dat blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu in samenwerking met ASN Bank onder tweeduizend woningeigenaren, een aantal onafhankelijke deskundigen en verschillende isolatiebedrijven.
De onderzoekers wijzen erop dat voor het verduurzamen van gebouwen de komende jaren een enorme hoeveelheid isolatiemateriaal nodig is. Zo is er in de afgelopen jaren gemiddeld 28 miljoen vierkante meter aan isolatiemateriaal per jaar toegepast. Ter illustratie: dat is meer dan tien voetbalvelden per dag. Een aantal dat de komende alleen maar verder zal stijgen.
Nu nog domineren kunststofschuim, glas- en steenwol de markt. Bij de productie van die materialen wordt veel (fossiele) brandstof gebruikt en komt veel stikstof vrij. Biobased isolatiematerialen, zoals bijvoorbeeld houtvezel en stro, zijn volgens de onderzoekers uitstekende vervangers, omdat ze in de productie minder uitstoten en zelfs CO2 opslaan.
Om de milieu- en klimaatimpact van de bouwsector te verlagen wil de overheid echter dat het aandeel biobased isolatie groeit. In het programma ‘Nationale Aanpak Biobased Bouwen’ wordt uitgestippeld dat over vijf jaar (2030) van alle na-isolatie in de bestaande woningbouw maar liefst 30% biobased moet zijn.
Het onderzoek toont aan dat biobased materialen nu nog een klein gedeelte vormen van de omzet van isolatiebedrijven. Veel bedrijven zouden (nog) onvoldoende kennis over biobased materialen hebben, twijfelen daardoor aan de kwaliteit en nemen soms hogere marges om veronderstelde risico’s af te dekken.
Sluit goed aan
En dat is volgens de onderzoekers zonde, daar biobased materialen juist goed aansluiten bij een belangrijk deel van de wensen van de consumenten: de toepassing is vaak simpel, snel en relatief goedkoop.
Bovendien groeit het aantal bedrijven in de bouw- en installatiesector dat biobased materiaal als een concurrerend product ziet vanwege de toepassingsvoordelen. Grote bedrijven bieden biobased materialen ook aan om, zoals ze zelf aangeven, de boot niet te missen in een markt die snel verandert.
Groen licht
Het onderzoek laat tevens zien, dat als er met woningeigenaren wordt gesproken over de verschillende isolatiematerialen, zij sneller geneigd zijn om voor de biobasedoptie te kiezen. Zo kiest 45% van de ondervraagden voor biobased wanneer het is aangeraden, vergeleken met slechts 8% wanneer er niet over materialen is gesproken.
De onderzoekers van Natuur & Milieu en ASN Bank benadrukken daarom het belang van goede voorlichting aan zowel woningeigenaren als isolatiebedrijven en aannemers. Volgens hen zal dit het vertrouwen in de producten doen groeien bij isoleerders.
“Met de juiste kennis kunnen zij de keuze voor biobased stimuleren bij consumenten”, leggen de onderzoekers uit. “Koepelorganisaties en de uitvoeringsorganisatie van de nationale aanpak biobased bouwen kunnen daarin een voortrekkersrol vervullen door te blijven werken aan certificering en informatievoorziening richting bedrijven.”
Daarnaast adviseren de onderzoekers isolatiebedrijven elkaar onderling beter teondersteunen, door best practices te delen, om zo de toepassing te vergemakkelijken en daarmee de kosten te verlagen. “Het licht staat op groen: biobased isolatie kan snel een belangrijke plek innemen in de isolatiemarkt, waarmee het doel van 30 procent toepassing in 2030 in zicht zou komen.”