Er wordt veel gesproken over mobiel betalen. Maar tot nog toe wist geen enkele speler een echt overtuigende toepassing in de markt te zetten zoals blijkt uit het feit dat mobiele contactloze betalingen wereldwijd goed zijn voor amper 1 % van het totale aantal. Krijgt Apple Pay voor mekaar wat zijn concurrenten vergeefs hebben geprobeerd? Verscheidene factoren wijzen wel in die richting. Een artikel van HelloBank, dochter van BNP Paribas.
Extra boost?
Specialisten in het betalingsdomein zijn het er over eens: de integratie van NFC in de nieuwe iPhone 6 en in de Apple Watch zal aan het mobiel betalen die extra boost geven die het nog te kort kwam om (eindelijk) echt door te breken. Maar wat heeft Apple eigenlijk gepresteerd om als de messias van het mobiel betalen te worden aangezien?
Apple Pay haalt struikelblokken uit NFC
Apple Pay, dat over enkele weken in de Verenigde Staten zijn intrede doet en wellicht in 2015 via VISA in Europa, zou die wel eens stuk voor stuk de struikelblokken voor NFC uit de weg kunnen ruimen:
- De ‘tokenisering’ van de transactie regelt het probleem van de beveiliging van de kaartgegevens. Er worden geen creditcardnummers meer via NFC verstuurd, zoals Google en Samsung wel doen. Hier gaat met een zogeheten ‘token’, een authenticatiecode die de transactie bevestigt
- Touch ID lost de beveiligingsproblemen bij de transactie op
- Uiteenlopende grote merken en actoren uit de betaalsector ondersteunen Apple Pay vanaf de lancering (VISA, Mastercard, American Express, Bank of America, JPMorgan Chase & Co, Citigroup, Wells Fargo etc.
- In het licht van het vorige punt zullen handelaren minder terughoudend zijn om een terminal aan te schaffen
- De iPhone, een van de best verkopende smartphones is eindelijk uitgerust met NFC, waardoor het aantal potentiële transacties flink de hoogte in zal gaan
- Betalen zal nog amper 5 seconden duren
Apple maakt gebruik van de overgang in de US naar de creditcard met chip
Toeval of niet, de intrede van Apple Pay valt samen met de overstap in de Verenigde Staten naar chipkaarten. En wat dan nog, hoor ik u zeggen? Wel, die kaarten hebben nieuwe terminals nodig die dan ook meteen uitgerust zullen zijn met de NFC-technologie. Elke handelaar is dus verplicht om de apparatuur in huis te halen waardoor mobiel betalen in veel meer winkels mogelijk wordt.
Apple brengt online en offline betalingen samen
Apple Pay zal niet alleen handig zijn om te betalen bij Starbucks, McDonalds, Subway of Macy’s. We zullen er ook gebruik van maken als we met een mobiele toepassing een of andere dienst reserveren of een object betalen, bijvoorbeeld bij Uber of iTunes.
Consumenten zullen ook hun kaarten kunnen scannen en rechtstreeks gebruiken vanuit Passbook. De grenzen die nog bestonden tussen online betalen en in de winkel vervagen definitief.
Volgens Olivier Sampieri (partner bij BCG), in een interview met ‘Les Echos’, “heeft Apple zijn vermogen aangetoond om nieuwe gebruiksvormen in het leven te roepen. Zelfs indien een betaalwijze minder concreet is, kan men zich voorstellen dat ze de mensen aan het denken zet en de consument zin doet krijgen om het mobiel betalen aan de kassa van zijn supermarkt uit te proberen. Er kan geen twijfel over bestaan dat Apple verwelkomd wordt als de messias van het mobiel betalen.