Bankensector groeit sterk in top 100 merken ranking

22 oktober 2014 Banken.nl 3 min. leestijd

Onderzoeksbureau Interbrand heeft onlangs zijn ‘Best Global Brands’ ranking gepubliceerd. Apple, Google en Coca Cola zijn anno 2014 de sterkste merken ter wereld. Kijkend naar de financiële- en bankensector, dan staan 11 organisaties in de ranglijst genoteerd, die het afgelopen jaar allen in merkwaarde zijn gegroeid. Daarbij waren de hoogste noteringen in de ranking voor American Express (#23), HSBC (#33) en JP Morgan (#35). In 2013 was dit ook al de top 3 financials.  ING was lange tijd de enige Nederlandse bank in de ranking, maar viel in 2009 buiten de ranglijst. In een vergelijkbare ranking van Forbes stond ING in 2013 op plaats #93 van de lijst met de 100 meest waardevolle merken.

Interbrand Global top 100
Al sinds 2000 meet Interbrand ieder jaar de brand ‘value’ van grote bedrijven. De 100 organisaties met de hoogste merkwaarde worden opgenomen in de ‘Best Global Brands’ ranking. Om in de top 100 een plekje te bemachtigen moeten de merken aan een lange lijst van criteria voldoen. Een paar voorbeelden. Een merk moet wereldwijd van aard zijn en moet geografische en culturele grenzen overstijgen. Het merk moet zijn verbreid binnen de gevestigde economische centra van de wereld, en moet een aanwezigheid hebben verworven in de grootste toekomstige markten. Bovendien moet tenminste 30% van de omzet gerealiseerd worden buiten het thuisland van het merk.
 
Net als voorgaande jaren wordt de top drie ingevuld door de merken Coca-cola (#3), Google (#2) en Apple (#1). Samen met de overige merken in de top tien – zoals Microsoft (#5), Samsung (#8) en Mercedes-Benz (#10) – domineren deze merken al jaren de top van de ranking.

Een overzicht van de top 20 merken:

Bankensector groeit sterk
Hoewel de top twintig geen grote namen uit de bankensector bevat, deden banken en financiële instellingen het in de ranking helemaal niet slecht. Integendeel, alle 11 financiële merken zagen een groei in hun merkwaarde ten opzichte van het afgelopen jaar. Het herstel van de economie lijkt een van de redenen voor deze groei. Maar ook de snelle technologische ontwikkelingen binnen de financiële sector en de daarop inspelende organisaties – denk aan mobiel bankieren, contactloos betalen, smartwatch toepassingen, social media inspanningen, online video, en overige klantgerichte innovaties – lijken ten grondslag te liggen aan de opmars van deze merken in de Interbrand ranking.

De hoogste notering binnen de top 100 is voor creditcardmaatschappij American Express (#23), gevolgd door de Amerikaanse banken HSBC (#33) en JP Morgan (#35). Verdere banken in de lijst zijn de Amerikaanse banken Goldman Sachs, Citi, Morgan Stanley en het Spaanse Santander. Tot slot staan in de ranking: creditcardmaatschappij Visa, de Franse verzekeraar en vermogensbeheerder AXA en de Duitse verzekeringsmaatschappij Allianz. Een overzicht van de merkwaarde van deze 11 financiële en bancaire merken en hun notering: