Betaalvereniging Nederland zet onder meer bewustwordingscampagnes in om de veiligheid van betalen te verbeteren. De recente massa-mediale campagne “Hang op. Klik weg. Bel uw bank.” is daar een goed voorbeeld van. De Betaalvereniging zorgt ook voor kennisoverdracht en samenwerking met organisaties binnen en buiten de financiële sector. Zo is de Betaalvereniging in 2014 hoofdpartner geworden van Alert Online.
Alert Online
Deze twee weken durende campagne, georganiseerd door het Ministerie van Veiligheid en Justitie, is gericht op cybersecurity. De campagne maakt consumenten en bedrijven in Nederland bewust van de risico’s van internet en wijst hen erop wat ze hier zelf aan kunnen doen.'
Op maandag 27 oktober werd Alert Online geopend door minister Opstelten van het ministerie van Veiligheid en Justitie. De minister bleek zeer onder de indruk van de “Hang op. Klik weg. Bel uw Bank.” campagne.
De Betaalvereniging organiseerde op dinsdag 28 oktober een ontbijtsessie voor organisaties buiten de financiële dienstverlening. Algemeen directeur van Betaalvereniging Nederland Piet Mallekoote opende als gastheer deze goed bezochte ontbijtsessie. Vervolgens vertelden Ben van Zuylen van de SNS bank, Michel van Leeuwen van het Ministerie van Veiligheid en Justitie en Gijs Boudewijn, Marco Doeland en Michael Samson van Betaalvereniging Nederland, hoe samenwerking tussen banken kan leiden tot resultaat in de aanpak van internetcriminaliteit.