Maaike Scholtens (ABN AMRO): ‘Groei verloopt nooit in een rechte lijn’

20 januari 2025 Banken.nl

ABN AMRO lanceerde vorige week een nieuwe employer branding-campagne. Vanuit de kernboodschap 'begin met groeien' zet de bank vol in op ontwikkeling. We spraken Maaike Scholtens (Head of Employer Branding) over de totstandkoming van de campagne – én over haar eigen groei bij ABN AMRO.

“Groei gaat altijd gepaard met ongemak. De stomme fouten die je maakt, met knikkende knietjes presenteren of gestrest tegen een deadline aan werken, op het moment zelf geniet je er niet van. Maar achteraf zijn dit vaak de meest waardevolle momenten. Dat is omdat je soms uit je comfortzone moet durven stappen om te kunnen groeien. Zonder wrijving, geen glans: Groei is een proces van vallen en opstaan.”

De boodschap die ABN AMRO in haar nieuwe Employer Branding campagne meegeeft, is dat zij haar medewerkers stimuleert om te groeien. Dat de bank ontwikkeling als speerpunt heeft gekozen, komt voor Maaike Scholtens bepaald niet als een verrassing. Deze les leerde zij namelijk hoogstpersoonlijk gedurende haar tijd bij de bank.

“Ik werk nu ruim zes jaar voor ABN AMRO en heb mezelf in die periode op alle mogelijke manieren ontwikkeld”, vertelt ze. “In mijn werk, maar ook persoonlijk.”

Verlies

Met name haar ontwikkeling op persoonlijk vlak zal Scholtens nog lang bijblijven. Niet lang geleden beleefde ze een heftige periode. “Mijn vader overleed na een ziekbed”, vertelt ze. Ze werd vanuit de bank actief bijgestaan in het rouwproces. “Juist omdat ik volop de ruimte kreeg om het verlies te verwerken, ben ik er sterker uitgekomen.”

En deze ervaring nam ze vervolgens weer mee naar haar werk. “Ik merk bijvoorbeeld dat ik beter in staat ben te signaleren wat er nog meer speelt rondom collega’s, in plaats van alleen te kijken naar wat zich op de werkvloer afspeelt. Mijn sensoren lijken sterker aan te staan na mijn eigen groei.”

“Ook dat is ontwikkeling”, concludeert ze. “Dit soort verhalen worden nooit naar buiten gebracht, maar het heeft me gevormd tot wie ik nu ben. En daar heeft de ruimte die ik van ABN AMRO kreeg, absoluut aan bijgedragen.”

Enorme domper

Uiteraard heeft Scholtens zich de afgelopen zes jaar ook volop kunnen ontwikkelen op professioneel gebied. Maar ook die ontwikkeling ging niet altijd in een stijgende lijn, benadrukt ze. Afgelopen zomer nog, leek het eerder op een achtbaan.

“Na een onstuimig jaar sprong ik met mijn nieuwe rol in het diepe”, vertelt ze. “Ik werd verantwoordelijk voor een voor mij nieuw team, het onboarding team, én ook voor een onderbezet employer branding-team, met een employer branding-campagne die desondanks af moest.”

Ondanks alles slaagden Scholtens en haar collega’s erin om de campagne op tijd af te ronden. Helaas werd de campagne twee weken voor de geplande lancering uitgesteld naar 2025. “Een enorme domper voor het hele team, inclusief mijzelf”, deelt ze openhartig. “Ik heb mij deze zomer echt afgevraagd of het allemaal wel goed zou komen.”

“Interne coaches zijn bekend met de cultuur binnen ABN AMRO.”

Inmiddels een half jaar verder, is ze maar wat blij dat ze toch heeft doorgezet. “Ik zit nu goed op mijn plek, heb overzicht, weet welke kant ik op wil met mijn team en kan terugkijken op een mooie fase van professionele groei – die natuurlijk continu zal doorgaan.”

Groei

Scholtens herkent zichzelf dan ook volledig in de boodschap van de campagne. Dat ABN AMRO de persoonlijke en professionele groei van medewerkers stimuleert, blijkt bovendien niet alleen uit haar eigen ervaring.

"Zowel intern als extern onderzoek laat zien dat ABN AMRO zich als werkgever in het bijzonder positief onderscheidt op het gebied van hybride werken, een prettige en inclusieve werksfeer, goede arbeidsvoorwaarden én groei", legt ze uit.

Deze vier pijlers vormen de kern van de Employer Value Proposition (EVP) van de bank. Ze zijn gekozen omdat medewerkers ze echt zo beleven; het zijn geen loze marketingbeloftes, maar kernwaarden die ons als werkgever helpen om ons op de arbeidsmarkt te positioneren.

Van deze vier pijlers is ‘groei’ uitgekozen om in de huidige employer brand campagne te worden uitgelicht. "De boodschap 'begin met groeien' is een perfecte aanvulling op de campagne die ABN AMRO in maart lanceerde. Deze campagne heeft 'begin' als merkgedachte; met 'begin met groeien' bouwen we daar perfect op voort en brengen we zo het DNA van onze organisatie nog beter naar buiten."

Interne coaches

Scholtens erkent dat ABN AMRO natuurlijk niet de enige werkgever in Nederland is die zich focust op ontwikkeling. “Veel organisaties bieden ofwel cursussen, opleidingsbudget, of de mogelijkheid aan om je werkuren in te zetten voor maatschappelijke doelen.”

Toch onderscheidt de bank zich wel degelijk op dit vlak. “Een mooi voorbeeld is het interne netwerk van gecertificeerde coaches binnen ABN AMRO ”, stipt ze aan. “Coaches die je kunnen helpen met praktische werkzaken en loopbaanvraagstukken, maar ook met persoonlijke gedragspatronen waar je soms last van hebt. Het is voor iedereen binnen de organisatie beschikbaar én gratis.”

“Het gaat erom dat je simpelweg begint.”

En dat is volgens Scholtens ontzettend waardevol. “Ook ik heb het afgelopen jaar gebruik gemaakt van dit coachingsnetwerk. Onze interne coaches zijn bekend met de mores binnen ABN AMRO, met de termen, de structuren en de algehele cultuur. Hierdoor kunnen ze ontzettend gericht en praktisch advies geven hoe je met bepaalde situaties of patronen om kan gaan.

“Zelf heb ik bijvoorbeeld hulp ontvangen bij de startfase in mijn eerste maanden als leidinggevende. Ik weet zeker dat ik er in de toekomst opnieuw gebruik van ga maken.”

Een vallende koffiekop

En hoe die groei er precies uitziet, bepaal je volgens Scholtens uiteindelijk zelf. “Of je nou een hogere functie ambieert, of juist nog specialistischer wil worden. Het gaat erom dat je simpelweg begint.”

“Groei verloopt nooit in een rechte lijn”, onderstreept ze nog eens. “Het gaat verticaal en horizontaal, met vallen en opstaan. Juist als je jezelf tegenkomt, het ongemakkelijk wordt en schuurt, groei je als persoon. Het is als een groeicurve in de vorm van de stuiterende koffiebeker die je ziet in onze commercial – precies dat willen we benadrukken met deze campagne.”

Meer weten over de groeimogelijkheden bij ABN AMRO? Lees er alles over op de campagnepagina en begin met groeien.

Meer over ABN AMRO
Profielpagina
ABN AMRO is een partner van Banken.nl