Google lanceert betalen van rekeningen via Gmail

26 maart 2015 Banken.nl 1 min. leestijd

Volgens de internationale nieuws en techsite Re/code zal Google in het vierde kwartaal van 2015 een nieuwe betaaldienst lanceren waarmee gebruikers met hun Gmail account rekeningen kunnen betalen. De zoekmachinegigant zou samenwerken met diverse bedrijven, met name organisaties die zich richten op het printen en sturen van rekeningen uit naam van bijvoorbeeld verzekeraars of telecombedrijven.

Betalen via Gmail
Onder de naam Pony Express zou Google volgens Re/code, een internationaal nieuws- en tech platform, momenteel gestart zijn met het project, waarmee Gmail gebruikers gemakkelijk rekeningen in hun email kunnen ontvangen in plaats van per fysieke post. Gebruikers hoeven dan niet meer extra naar de website van een externe serviceprovider te gaan om daar een factuurbedrag over te maken en kunnen dit binnen de Gmail emailomgeving direct afhandelen.

Re/code zou beschikken over documenten waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe gebruikers zich kunnen aanmelden voor de nieuwe service. Door het invoeren van hun persoonlijke informatie (naam, adres, BSN nummer e.d.) en wellicht ook overige informatie (bijv. creditcardgegevens, accountnr. van hun telefoonabonnement) zouden gebruikers zich kunnen aanmelden voor de nieuwe innovatieve dienst. 

Waardevolle data
Voor Google zou de grote hoeveelheid aan beschikbare klantdata (creditcardrekeningen, betaalhistorie, etc.) een waardevolle nieuwe ingang kunnen vormen binnen het financierings-/kredietlandschap. Ook zouden ze data kunnen gebruiken om hun advertenties op Google, YouTube en overige sites nog gerichter te kunnen inzetten.

Volgens Re/code zou Google in het kader van de nieuwe dienst samenwerken met externe partijen die in opdracht van verzekeraars en telecombedrijven facturen uitprinten en versturen aan klanten. Of Google samenwerkt met de service providers zelf wordt niet vermeld.

Of de dienst er in Q4 van 2015 zal komen zal moeten worden afgewacht. Google zelf geeft vooralsnog geen commentaar op de berichtgeving over de mogelijke nieuwe feature van de zoekmachinereus.