Verzekeraar Aegon investeert in FinTech startups

26 maart 2015 Banken.nl 3 min. leestijd

Aegon gaat fors investeren in jonge fintechbedrijven. De verzekeraar heeft een venture capital fonds opgestart met een grootte van €100 miljoen. Door te investeren in innovatieve techbedrijfjes ontstaat een win-winsituatie: de fintechspeler ontvangt kapitaal en heeft er een nieuwe internationale klant bij, en Aegon kan zich met de nieuwe technologie voorbereiden op de snelle veranderingen in de sector.

Digitalisering is van grote invloed op de financiële sector. Nieuwe digitale spelers grijpen hun kans met nieuwe, virtuele, financiële innovaties en voeren daarmee voor traditionele financiële instellingen de druk op om hun diensten verder te digitaliseren. Maar de zogenaamde fintech-bedrijfjes kunnen ook dienen als bron van inspiratie. Hoewel bij verzekeraars dit inzicht relatief laat is gekomen, zijn ook zij nu op zoek naar de nieuwste innovatieve technologieën om ‘bij te blijven’. Zo kondigde de Franse verzekeringsreus Axa in februari aan een investeringsfonds te starten, waarmee het bedrijf fintech-startups van kapitaal kan voorzien terwijl het mee snoept van hun innovaties.



Aegon’s Venture fund
Aegon ziet ook in dat de fintech-ondernemingen mooie kansen bieden voor de toekomst. Aegon is al enige tijd actief bezig met innovaties, door zelf relatief onafhankelijke projecten op te starten. Bekende voorbeelden zijn Knab – die eerder deze week in New York de Celent Digital Bank award binnenhaalde – en verzekeringsmerk Onna-onna.

Naar eigen zeggen is Aegon de eerste verzekeraar met een investeringsfonds voor de jonge innovators, maar is daar tot nu toe weinig media-aandacht voor geweest. De investeringspot draagt de naam Venture fund en bevat €100 miljoen om te injecteren in startups die Aegon kunnen helpen zichzelf voor te bereiden voor de toekomst.

Investeren betekent win-win
Vanuit het fonds zijn reeds 6 deelnemingen gekocht met een gemiddelde kapitaalinjectie van €5 miljoen. In totaal zal de €100 miljoen over ongeveer 20 bedrijven verspreid kunnen worden. De verzekeraar is niet uit op meerderheidsbelangen en houdt de kleine bedrijven liever buitenshuis zodat zij hun eigen koers kunnen blijven varen.

Aegon neemt deel om te leren van de innovaties, evenals om (internationaal) klant te worden van het bedrijfje en hun technologische innovatieve producten zelf te gebruiken; een win-winsituatie. Het fonds richt zich tot nu toe voornamelijk op startups in de VS – maar ook daarbuiten is al een enkele investering gedaan – met een focus op data-analyse, digitale financiële advisering of cybercrimebeveiliging innovaties.  

Met behulp van de startups waarin de verzekeraar investeert blijft Aegon niet alleen dicht op de nieuwste ontwikkelingen zitten, maar wil het bedrijf ook een transformatie verwezenlijken van intermediair naar een bedrijf met direct contact met de klanten. Zo wil de verzekeraar een mix aan kunnen bieden van digitaal chat- en videocontact met klanten. Succes van de investeringen wordt meer gemeten vanuit de hulp die zij ontvangen om te transformeren dan vanuit de daadwerkelijke financiële opbrengsten.

Volgens Marc van Weede, hoofd strategie bij Aegon, is de meer rechtstreekse relatie met klanten een vereiste, maar is de route daarnaartoe nog niet helder en zal dit veel experimenten vergen.