Het aanvragen van een hypotheek is nu nog een bewerkelijk proces. In de toekomst wordt het controleproces echter volledig geautomatiseerd, en weet je binnen een uur of je het huis van je dromen kunt kopen, vertelt Business Development Manager Arjan Hessels van Stater.
“Veel consumenten ervaren de aanvraag van een hypotheek momenteel nog als een complex en bewerkelijk proces”, constateert Hessels. “Daarin staan ze niet alleen. Wij geloven dat het huidige aanvraagproces, waarin een hele papierwinkel aan verschillende stukken moet worden aangeleverd, niet meer van deze tijd is. Daarom werken we hard om dat proces te stroomlijnen en consumenten, hypotheekverstrekkers én adviseurs zoveel mogelijk te ontzorgen. In de toekomst gaan we naar een situatie waarin de klant met een druk op de knop alle relevante informatie voor zijn aanvraag beschikbaar kan maken. En waarin de hypotheekverstrekker real time zal beoordelen of de aanvraag geaccepteerd kan worden.”
Stappen in het aanvraagproces
Voor dat zover is zullen er echter nog een aantal belangrijke aanpassingen moeten worden doorgevoerd. “Momenteel worden er in het aanvraagproces een groot aantal afzonderlijke stapjes achter elkaar gezet voor de aanvraag kan worden geaccordeerd”, aldus Hessels. “Dat proces begint wanneer de intermediair of de consument een aanvraag indient. Daarbij moeten een aantal stukken worden aangeleverd, zoals een loonstrookje en werkgeversverklaring. Die stukken moeten door een van onze medewerkers worden gecheckt. En vervolgens vragen we ook informatie op van een aantal externe bronnen, zoals het Bureau Krediet Registratie, de Kamer van Koophandel en het Kadaster.”
33.000 JANSENS
Elk van deze stappen kan een drempel opwerpen voor het accepteren van de aanvraag. Zo komt het bijvoorbeeld met enige regelmaat voor dat het BKR niet direct de juiste Jansen kan vinden tussen de 33.000 andere Jansens. “En aangezien die verschillende controles elkaar opvolgen, betekent dat vervolgens ook dat het gehele proces vertraagd wordt”, legt Hessels uit. “De aanpassingen die wij momenteel doorvoeren met project Accello gaan ervoor zorgen dat al die afzonderlijke checks zoveel mogelijk geautomatiseerd en tegelijkertijd kunnen plaatsvinden.
Zekerheid
Ons doel is dat de consument snel zekerheid heeft over de acceptatie van zijn hypotheeklening. De consument kan de documenten die noodzakelijk zijn voor het verstrekken van de lening digitaal aanleveren en worden dus automatisch worden verwerkt. Hessels: “Om die geautomatiseerd in te kunnen lezen en te beoordelen gebruiken we zogenaamde Optical Character Recognition-technologie. Onze verwachting is dat de documentenstroom zal verdwijnen en daarom gebruiken we een aantal databases aan die we real time kunnen doorzoeken op relevante data. Denk bijvoorbeeld aan Calcasa voor een taxatie van het aan te kopen pand, en de gegevens van het Kadaster, BKR, KvK. Onze systemen zijn zo ingericht dat we dit eenvoudig kunnen uitbreiden met de gegevens die de consument verstrekt via mijnoverheid.nl of zijn financiële cloud profiel. Zo kan de consument dan namelijk onder het genot van een kopje koffie wachten op de acceptatie van zijn aanvraag. Ik ben er trots op dat wij dit mogelijk maken.”
Dit artikel is van Arnoud Groot en is ook geplaatst op www.stater.nl.