Innovatie is niet langer een optie, maar is voor banken een noodzakelijke factor om toekomstige groei te realiseren. Dat stelt IBM Institute for Business Value op basis van een recent onderzoek onder 1.000 bestuurders in de wereldwijde financiële sector. Leidende innovators motiveren innovatie onder hun werknemers, vergroten de wendbaarheid van hun organisatie en zijn continu bezig om voor te lopen op de klantenbehoeften.
De wereldwijde bankensector maakt veel veranderingen door. Nieuwe concurrenten maken zich kenbaar, klanten worden steeds veeleisender, wetgeving wordt scherper en cybersecurity is een steeds belangrijker vraagstuk. Banken passen hun traditionele waardeketen aan om mee te gaan met hun tijd, maar niet iedereen slaagt hier even goed in.
Innovatie is de sleutel
Om met de grote veranderingen in de sector om te gaan, is innovatie niet langer een mogelijkheid, maar een vereiste. Dat blijkt uit een onderzoek van IBM Institute for Business Value (IBV) onder 1.000 bankbestuurders wereldwijd. Aan hand van de resultaten geeft het onderzoek enkele duidelijke stappen die banken kunnen nemen om meer innovatief te worden.
In het onderzoek onderscheidt IBM IBV drie belangrijke factoren waarop de meeste banken achterlopen ten opzichte van de leidende innovators: organisatiestructuur, cultuur, en innovatieprocessen. De meest succesvolle organisaties koppelen hun innovatie activiteiten direct aan hun bedrijfsdoelstellingen, en streven naar open innovatie met gespecialiseerde teams. Op het gebied van cultuur zijn de meest innovatieve bedrijven overal in de organisatie gefocust op het stimuleren en behouden van innovatie.
De innovatieprocessen van de leidende innovators zijn er op gericht om uit verschillende bronnen ideeën op te doen, met bijvoorbeeld het gebruik van analytics en Big Data. Deze spelers investeren speciaal in innovatie en zijn door middel van metingen altijd op zoek naar manieren om hun innovatieve vermogen te vergroten. Van de onderzochte bedrijven in de bankensector werd een elite van 6% als ‘outperformer’ aangewezen. Maar liefst 29% loopt achter volgens IBM IBV. “Om te overleven en succesvol te worden, terwijl de sector onderhevig is aan verstoring, zullen banken hun conservatieve denkbeelden moeten achterlaten en innovatie in al zijn vormen moeten omarmen”, concludeert Nicholas Drury, Global Banking and Financial Markets Leader bij IBM IBV en medeauteur van het rapport.