Criminelen worden steeds beter in phishing. De emails die zij versturen om klanten proberen te verleiden om vertrouwelijke gegevens te verstrekken zien er steeds professioneler uit en spelen steeds vaker in op de actualiteit, zoals de introductie van nieuwe producten en diensten. Dat meldt de Nederlandse Vereniging van Banken en Betaalvereniging Nederland.
De schade als gevolg van phishing bedroeg in het eerste halfjaar van 2015 €2,8 miljoen. Dat is weliswaar meer dan in het 2e halfjaar van 2014 maar vergeleken met eerdere jaren, toen de schade vaak tientallen miljoenen euro’s bedroeg, blijft het schadebedrag in 2015 laag. Banken laten weten door te gaan met het waarschuwen van de klant met bewustwordingscampagnes als ‘Hang op, klik weg, bel uw bank.’
Andere vormen van cybercriminaliteit
Door succesvolle technische maatregelen van banken bleef de schade als gevolg van andere vormen van cybercriminaliteit zoals kwaadaardige software beperkt tot €300.000. De totale schade als gevolg van fraude met internetbankieren kwam daarmee op €3,1 miljoen.
Skimming
Door de invoering van de EMV-chip en het standaard ‘uit’ zetten van betaalpassen buiten Europa (geoblocking) vormt skimming sinds de 2e helft van 2013 nog een relatief kleine schadepost: €790.000. Schade als gevolg van skimmen komt in Nederland nagenoeg niet meer voor. De schade werd vooral veroorzaakt doordat passen buiten Europa werden geskimd terwijl geoblocking was uitgezet.