De wereldwijde markt voor mobiel betalen groeit snel. Vorig jaar nam het aantal pilots en live applicaties sterk toe. Dat blijkt uit het eerste jaarlijkse rapport van betalingsadviesbureau Innopay en Telecompaper over de wereldwijde markt voor mobiel betalen. Mobiel betalen geeft financiële instellingen de mogelijkheid om account- en omringende leenproducten te beschermen. Mobiele operators kunnen met behulp van mobiel betalen de return on investment (ROI) in hun infrastructuur verbeteren.
Het rapport “Mobile Payments 2008 – Market Overview and Analysis” geeft een overzicht van alle (nieuwe) initiatieven op het gebied van mobiel betalen. Ook hebben Innopay en Telecompaper de mobiele betaalmarkt geanalyseerd en de verschillende varianten van mobiel betalen geïdentificeerd. Daarnaast hebben zij gekeken naar de redenen van (gebrek aan) succes van de diverse varianten.
Drempels voor businessmodellen
Voor de aflevering van mobiele betalingen zijn meerdere businessmodellen in de markt aanwezig. Meerdere drempels zorgen nog voor een verminderde slagingskans van alle modellen. Zulke drempels zijn volgens het rapport bijvoorbeeld complexe waardeketens zonder samenwerking; een gebrek aan financiële regulering, veiligheid, interoperabiliteit en technologische standaarden; en een beperkte keuze aan handhelds waarmee mobiel betalen mogelijk is.
Meer dan alleen bellen en sms’en
Mobiel betalen is niet slechts een zelfstandige dienst waarmee operators extra geld kunnen verdienen. Uitbreiding van het concept naar andere gebieden geeft meer mogelijkheden. Hoe meer diensten een operator levert, hoe lager het verlies aan klanten zal zijn, stellen de onderzoekers. Consumenten willen niet alleen maar bellen en sms’en met hun mobiele telefoon. De gsm is een permanent onderdeel van het dagelijkse leven geworden en consumenten zijn op zoek naar meerdere diensten in één apparaat.