Begin dit jaar is het provisieverbod ingevoerd. Onder het provisieverbod worden financiële adviseurs gedwongen om de advieskosten voor complexe producten zelf in rekening te brengen bij klanten. Tot voor kort werden hypotheekadviseurs betaald door de geldverstrekker, dit provisiebedrag werd meestal meegenomen in de hypotheekconstructie. Daardoor hadden consumenten te weinig inzicht in de onderverdeling van kosten en dacht een meerderheid van de consumenten zelfs dat het advies van een hypotheekadviseur gratis was.
Volgens Matthijs Mons, partner bij IG&H Consulting & Interim, heeft de invoering van het provisieverbod een grote impact op de markt. Zo leidt het onder meer tot stevige prijsconcurrentie in de adviesmarkt, waardoor tarieven flink zullen dalen. Daarnaast wordt digitaal advies steeds belangrijker in het orientatie- en aanschafproces van consumenten. Om het hoofd boven water te houden moeten hypotheekadviseurs effectief inspelen op de ontwikkeling. Excellent beheer van producten en een efficiënte bedrijfsvoering worden in toenemende mate doorslaggevend.
Gerelateerde berichten van IG&H op het gebied van hypotheekadvies:
- IG&H verwacht slagveld onder hypotheekadviseurs (november 2012)
- IG&H: 6 succesfactoren voor hypotheekadviseurs (november 2012)
- IG&H: Financieel adviseur moet betaald advies uitleggen (juli 2012)
- IG&H Consulting: kosten hypotheekadvies daalt 40% (mei 2012)
- IG&H: Omzet hypotheekmarkt krimpt 11 procent (maart 2012)
- IG&H: Hypotheek adviesmarkt 70 procent gekrompen (februari 2012)