Terwijl de inkomsten en winstgevenheid van de meeste Europese retailbanken zo goed als terug zijn op het niveau van voor de crisis, zijn de prestaties van Zuid-Europese banken sterk verslechterd. Dat blijkt uit onderzoek van strategy consultancy A.T. Kearney onder meer dan 40 grote retailbanken in 15 Europese landen.
Download het rapport: Retail Banking Radar 2012
Inkomsten per klant
Uit berekeningen van de consultants komt naar voren dat er grote verschillen zijn in de inkomsten per klant. Zo verdienen Zwitserse banken gemiddeld €1,188 per klant, gevolgd door Italië (€948) en banken in de Benelux (€725). Portugese banken houden gemiddeld maar €325 per klant over.
Winstgevenheid per klant
Over de hele linie is de winstgevenheid van Europese retailbanken relatief stabiel gebleven. Spanje en Portugal vormen een uitzondering op deze trend: sinds 2009 zit de winst van de retailbanken daar in een versnellende neerwaartse spiraal.
Waarom?
De adviseurs van AT Kearney hebben verschillende verklaringen voor de forse verslechtering in prestaties van Spaanse en Portugese banken. Zo zagen de banken vooral hun inkomsten uit rentebetalingen sterk afnemen, in het geval van de Portugese banken zelfs tot onder de vijftig procent van de totale inkomsten. Daarnaast moesten de Zuid-Europese banken in 2011 een drie keer zo groot percentage van hun inkomsten gebruiken voor afschrijvingen op bijvoorbeeld staatsobligaties en slechte vastgoedleningen als in 2007. De andere Europese banken hoefden vorig jaar slechts ongeveer een kwart meer opzij te zetten dan voor het begin van de crisis. Op operationeel preseteren de Zuid-Europese banken ook minder goed op Operational Excellence en e-commerce.