FinTech bedrijven en grote banken worden vaak gezien als rivalen, maar er zijn ook steeds meer voorbeelden van succesvolle samenwerking. The Wall Street Journal zoomt in een recente special in op de relatiestatus tussen de twee fronten.
Volgens Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal is de relatie tussen banken en FinTech spelers niet anders dan ‘lastig’ te noemen. FinTech-bedrijven zijn hard in opkomst en veel van hen hebben het tot hun levensdoel gemaakt om de banken het leven zuur te maken, door ‘het’ – financiële dienstverlening – beter, sneller, mooier en gebruiksvriendelijker te doen. Zo schreef de Amerikaan Joshua Reich, medeoprichter van mobiel bankieren app Simple, zes jaar geleden dat zij de markt zouden overnemen: “we zullen winnen door niet te zuigen”, daarmee doelend op de slechte dienstverlening van banken.
Steeds meer samenwerking
Anno 2015 is Simple echter in handen van de Amerikaanse divisie van de Spaanse megabank Banco Bilbao Vizcaya Argentaria (BBVA). De overdracht van eigendom voltrok zich vorig jaar voor een bedrag van $117 miljoen, maar het tech-bedrijf is nog steeds bijna volledig autonoom, en Reich is nog steeds CEO. Over zijn uitdagende uitspraak zes jaar terug zegt hij nu tegenover WSJ: “We waren toen misschien wat overmoedig, maar de realiteit is dat om in de financiële dienstverlening actief te zijn, je moet werken met banken.”
Hoewel veel FinTech-bedrijven jarenlang een offensieve houding hebben gehad richting de bankenwereld, lijkt het tij nu iets te keren. Veel van de uitdagers van toen, zijn nu samenwerkingsverbanden aan het overwegen met hun daarvoor verklaarde ‘aartsvijanden’, stelt WSJ. Banken zijn namelijk niet alleen de concurrent op het gebied van marktaandeel, maar zijn ook leverancier van de infrastructuur die FinTech-bedrijven vaak nodig hebben om succesvol te worden. De financiële hoofdrolspelers hebben toegang tot kapitaal en grote klantenbestanden, evenals ervaring met het omgaan met toezichthouders. Sinds de verkoop aan BBVA heeft Simple zijn klantenbestand zien verdubbelen, en nog steeds groeit het klantenaantal iedere maand met 10%.
Rationale vanuit banken
Vanuit de banken is de rationale om startups over te nemen vooral de toegang tot nieuwe technologie en jongere klanten. Deze waargenomen voordelen zorgen voor een stijging in het aantal investeringen die vanuit het Amerikaanse bankwezen gedaan worden in FinTech-spelers. In 2010 stond dit aantal op 18 investeringen, maar in de eerste drie kwartalen van 2015 zijn het er al 25, blijkt uit data van Dow Jones VentureSource. In 2014 werd een record geboekt van 33 investeringen in FinTech vanuit de bankensector, goed voor een totale investering van ruim $2 miljard.
Ook Brett King’s mobiel bankieren-app Moven is een samenwerking met meerdere partijen uit het bankwezen aangegaan, waaronder Toronto-Dominion Bank en het Australische Westpac Banking. ‘King of the Disruptors’ Brett King werd eerder dit jaar, mede vanwege zijn CEO-schap van FinTech-startup Moven, door The Financial Brand benoemd tot meest invloedrijke persoon in de bankensector.
Weerstand
Ondanks de investeringen vanuit de traditionele financiële sector, zijn er ook technologiebedrijven die weerstand blijven bieden tegen hun bancaire ‘rivalen’. Lenda, een online hypotheekplatform dat werd opgericht door Jason van den Brand, is nog steeds van plan om de gehele hypothekenmarkt van banken af te snoepen, gewoon door het op ‘de juiste manier’ manier te doen. Toch doet ook Lenda concessies, omdat de door haar verstrekte leningen vaak eerst langs de bank gaan voor deze terechtkomen bij de begunstigde partij. Volgens Van den Brand moet Lenda nog met banken blijven werken “tot we groot genoeg worden en de banken volledig kunnen omzeilen.” Andere FinTech bedrijven wantrouwen de investeringen uit het bankwezen, omdat zij verwachten dat banken hun ideeën komen stelen en de startups daarna aan hun lot overlaten.