Eerder deze week heeft bancair IT-bedrijf Bunq een nieuwe functionaliteit gelanceerd van zijn mobiele app. Vanaf nu krijgen klanten een pushbericht op hun smartphone wanneer er een (automatische) incasso klaarstaat om te worden betaald. Klanten kunnen binnen vijf dagen de betaling goedkeuren of afwijzen, en hebben daarmee meer overzicht en controle over welke bedragen van hun rekening worden afgeschreven.
In november 2015 is de nieuwe bancaire speler Bunq officieel van start gegaan. Het IT-bedrijf is in het bezit van een bankvergunning en verleent geheel via digitale kanalen betalingsverkeer aan particulieren. De ‘bank’ – oprichter Ali Niknam heeft liever niet dat Bunq als bank wordt gezien – is van plan om in de komende periode zijn betalingsverkeerdiensten ook aan te gaan bieden aan bedrijven.
Betaalverzoeken
Een van de innovaties die Bunq in zijn dienstverlening heeft ingebouwd is de mogelijkheid om betalingsverzoeken te versturen. Bunq-klanten kunnen onderling niet alleen geld overmaken, maar ook in de app verzoeken sturen naar andere Bunq-klanten om een betaling uit te voeren, die zij dan alleen nog hoeven goed te keuren. Dat bespaart voor de betalende partij een hoop tijd en moeite met het invullen van een IBAN-nummer, het bedrag en de naam van de begunstigde.
Vanaf eerder deze week wordt de betaalverzoek-functie ook op een andere manier ingezet. Alle incasso’s – zelfs automatische incasso’s – worden nu automatisch omgezet naar een betaalverzoek. Het incasso-betaalverzoek wordt op de smartphone aangekondigd met een pushbericht. De klant heeft vijf dagen de tijd om dit verzoek goed te keuren of af te wijzen, en als de vijf dagen voorbij zijn wordt het verzoek automatisch afgewezen. Zo wordt er nooit geld van de rekening van de Bunq-klant afgeschreven zonder dat de klant hier inzicht op heeft of zonder dat hij of zij hier toestemming voor heeft gegeven.
Controle over incasso’s
Oprichter Niknam vertelt tegenover NU.nl dat Bunq de nieuwe functie aan zijn app heeft toegevoegd in reactie op verzoeken van klanten. Zij zouden bij het bedrijf hebben aangegeven “totale controle” te willen hebben over hun incasso’s. Niknam legt uit tegenover de nieuwssite: “Je loopt het risico dat er van alles afgeschreven wordt, zonder dat je het wil of weet. En dat je er na een half jaar achter komt dat er weer van alles afgeschreven is. Daar is de dienst op gericht.”
Ook vanuit de Consumentenbond komen positieve geluiden over de extra controle die consumenten hebben over hun uitgaven en afschriften. Wel roept de automatische afwijzing van het verzoek na vijf dagen enige vragen op. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als klanten vijf dagen lang zonder internet zitten? “Het zou wel handig zijn als je zaken, waarvan je zeker wil dat ze blijven doorlopen, op een witte lijst kan zetten”, stelt een woordvoerder van de Consumentenbond tegenover Nu.nl. “Dat je dan niet elke maand op het knopje hoeft te drukken.” Niknam laat weten zeker gehoor te geven aan het verzoek deze mogelijkheid in te bouwen in de app, mochten klanten daar om vragen: “We krijgen feedback en daar doen we ook echt iets mee. Dat pakken we dan sowieso op.”