DeGiro, een online broker die in 2013 is opgericht, heeft in 2015 opnieuw snelle groei vertoond. Mede door zijn goedkopere dienstverlening heeft de online beurshandelaar inmiddels een klantenbestand van meer dan 100.000 beleggers en heeft in het afgelopen jaar meer transacties uitgevoerd dan marktleider BinckBank. Ook in de komende jaren zet de broker in op verdere groei van zijn klantenbestand.
Online broker DeGiro heeft het afgelopen kwartaal mooie winstcijfers gemaakt. Voor het eerst sinds de openstelling van hun handelsplatform voor particuliere beleggers in september 2013 maakte de online broker een nettowinst van € 1,3 miljoen. DeGiro maakte ook bekend in het eerste kwartaal meer transacties te hebben uitgevoerd dan marktleider BinckBank.
Grote groeicijfers
Online broker DeGiro kwam uit op 2,2 miljoen transacties, ruim 70% meer dan een jaar eerder. BinckBank kwam in de eerste drie maanden niet verder dan 2,1 miljoen transacties. Bovendien zag DeGiro haar klantenbestand verdubbelen in nauwelijks een jaar tijd. De online broker telt nu bijna 100.000 klanten in 17 landen, waarvan minder dan de helft afkomstig is uit Nederland. DeGiro biedt veel lagere tarieven aan dan de Nederlandse concurrent BinckBank. Klanten van DeGiro zouden gemiddeld 80% kunnen besparen op hun transactiekosten, aldus een woordvoerder van DeGiro.
Lagere kosten
“DeGiro is niet goedkoop, andere brokers zijn duur. Zowel de aanwas van het aantal klanten, de groei van de transacties en de winst in het eerste kwartaal onderstrepen deze stelling”, zegt Gijs Nagel, directeur van DeGiro. Volgens mede-oprichter Gijs Nagel is de groei te herleiden naar een duidelijke focus. “Toen we startten zaten we met de oprichters bij elkaar en zeiden: we moeten de processen zo automatiseren dat we efficiënter zijn dan de rest”. De online broker claimt dat het bedrijf via nieuwe technologie efficiënter kan werken en daardoor beursorders tegen lagere kosten kan afhandelen.
Schaal belangrijk
“We zien nagenoeg geen verloop in klanten, dit bevestigt dat onze diensten aan de verwachtingen van de belegger voldoen”, zo verklaart Nagel. Door de lagere prijzen voor de consument is de winstmarge voor het bedrijf lager. “Schaalvoordelen is het belangrijkste voor ons, wij moeten veel meer transacties uitvoeren om winst te maken. Het voordeel is dan weer dat onze kosten bijna niet omhooggaan met meer klanten”, zet Nagel uiteen. Het aantal van bijna 100.000 particuliere beleggers bij DeGiro moet snel meer worden. Binnen 2,5 jaar wil het bedrijf de grootste broker van Europa zijn.