In 2006 werd de vestiging van PayPal in Amsterdam geopend. Tien jaar later heeft de betaaldienst 1,7 miljoen klantaccounts. Bij wijze van viering blikt PayPal terug op de verandering van het concept ‘geld’ in de afgelopen tien jaar.
Geld en de manieren waarop consumenten hun geld uitgeven, ontvangen en beheren zijn flink veranderd de afgelopen tien jaar. In 2006 trok men nog vaak zijn of haar portemonnee in de winkel, of moest men een acceptgiro invullen om geld over te maken naar iemand anders. Tegenwoordig kunnen consumenten contactloos betalen in de winkel met hun mobiel, thuis winkelen in webwinkels en snel via internet of mobiel geld overmaken. ‘New Money’, noemt online betaaldienst PayPal dit.
“Niet alleen is geld van de portemonnee naar smartphones verschoven. Ook de landsgrenzen vervagen zoals nooit tevoren. Het is immers makkelijker en veiliger dan ooit om iets uit het buitenland te kopen”, zegt Jan-Willem Roest, General Manager PayPal Benelux. Het is tien jaar geleden dat PayPal zijn vestiging opende in Amsterdam. De Amerikaanse online speler op de betalingsmarkt is opgericht in 1998 en gevestigd in San Jose, California. Vanuit Amsterdam heeft PayPal zijn betaalservice naar de Nederlandse markt gebracht. De afgelopen tien jaar is het klantenbestand van de online betaaldienst fors gegroeid, naar een totaal van 1,7 miljoen actieve klantaccounts in 2016.
“We zijn trots op de 1,7 miljoen actieve Nederlandse klantaccounts die klaar zijn om gemakkelijk en veilig online te shoppen, of zij nu een fiets kopen in Nederland of fashion essentials aan de andere kant van de wereld”, aldus Roest. En er wordt steeds meer mogelijk op de betalingsmarkt, voorspelt hij. “Wat we nu zien is dat de barrières vanuit de markt steeds verder worden weggenomen, met de transitie naar contactloos betalen. Geavanceerde betalingsvormen krijgen bovendien steeds meer draagvlak vanuit de Nederlandse samenleving.”