Slachtoffers van pinpasfraude ondervinden vaak moeilijkheden met het terugkrijgen van het verloren geld bij hun bank. Kamerlid Henk Nijboer heeft minister Dijsselbloem van Financiën gevraagd om actie te ondernemen. Consumenten moeten sneller hun geld terugkrijgen vindt hij.
Uit recent onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 40% van de Nederlandse consumenten de afgelopen twee jaar te maken heeft gehad met pinpas- of creditcardfraude. Bij een derde van deze mensen werd ook daadwerkelijk geld van hun rekening gehaald. Hoewel het in de meerderheid van de gevallen (90%) gaat om bedragen van minder dan €1.000, ondervinden consumenten volgens de bond ‘grote moeite’ bij het terugkrijgen van hun geld van de bank. 30% kreeg niets of slechts een klein bedrag terug.
PvdA-Kamerlid Henk Nijboer heeft zich onlangs kritisch uitgelaten over deze cijfers. Banken zijn bij wet verplicht om de schade te vergoeden wanneer de schuld niet bij de consument ligt. De banken werken volgens hem echter tegen wanneer consumenten hun geld terug willen krijgen, “maar het staat gewoon in de wet en daar moeten de banken zich aan houden”, zegt Nijboer tegenover RTL Nieuws. Hij wil dat minister Dijsselbloem van Financiën in actie komt om ervoor te zorgen dat banken de schade van pinpasfraude sneller gaan vergoeden.
Eind vorig jaar waarschuwden de Nederlandse banken voor een sterke toename van pinpasfraude in Nederland. Tussen april 2015 en december 2015 werden zo’n 600 meldingen van schade door phishing – een methode waarbij fraudeurs de inloggegevens van bankklanten willen achterhalen door middel van e-mails en nagemaakte online bankomgevingen. Volgens het onderzoek van de consumentenbond is ook de brievenbusfraude in opkomst, waarbij klanten worden gevraagd hun oude pinpas op te sturen en via een nepsite hun pincode in te vullen.