Agile transformatie van ING Information Technology

05 juli 2016 Banken.nl 2 min. leestijd

De IT-afdeling van ING heeft de afgelopen jaren de transitie gemaakt naar DevOps, een agile manier van software ontwikkeling. ING CIO Ron van Kemenade gaf tijdens een bijeenkomst in Londen een keynote presentatie over de transformatie.

DevOps is een samenvoeging van de woorden ‘Development’ (ontwikkeling) en ‘Operations’, en betreft een aanpak waarbij software ontwikkeling (software engineers) en IT-beheer (IT-specialisten) nauwer gaan samenwerken om zo de kwaliteit en snelheid van software ontwikkeling te verhogen. Omdat de klanten van ING steeds meer hun bankzaken regelen via digitale technologie, zoals via mobiel bankieren en mobiele apps, heeft de bank zich de afgelopen jaren om zijn Information Technology afdeling de transitie te laten maken naar DevOps. De transitie volgt op de reorganisatie van de bank naar het Spotify organisatiemodel, net als DevOps een agile manier van werken.

Tijdens een recente DevOps conferentie in Londen verzorgde ING’s Global Chief Information Officer (CIO) Ron van Kemenade, een keynote presentatie voor 400 IT-engineers over de transformatie van de IT-afdeling. Over de reden om over te stappen naar de agile manier van software ontwikkeling vertelde hij: “We wilden een cultuur en omgeving creëren waarin het bouwen, testen en uitbrengen van software snel, frequent en betrouwbaarder kan plaatsvinden.”

“Toen we deze reis ondernomen, begonnen wij met dat wat het belangrijkste is: onze mensen”, legt Van Kemenade uit. Door te focussen op engineering talent en multidisciplinaire DevOps teams samen te stellen wist de bank meer processen te automatiseren, het aantal handovers terug te brengen en een collaboratieve prestatiecultuur te realiseren. Hierdoor kan de bank volgens de CIO veel sneller reageren op veranderende behoeften en verwachtingen van klanten.

“Neem de mobiel bankieren app als voorbeeld. ING maakt constant gebruik van feedback van klanten om de app te verbeteren en de time-to-market van nieuwe verbeterde versies waarin deze feedback is verwerkt is tegenwoordig veel lager dan eerst. Als gevolg hiervan is de klanttevredenheid gestegen, en behoort de ING-app tot de best beoordeelde banken-apps van Nederland”, vertelt Van Kemenade.

Hoewel de bank belangrijke stappen heeft gezet, is de transformatie volgens de CIO nog niet voorbij. “Deze reis had een begin, maar kent geen einde. Een einde zou een stop van de transformatie betekenen, terwijl je er juist altijd voor moet blijven zorgen dat je beter wordt voor de klant.”