Nederland is een nieuwe retailbank rijker: Knab

21 september 2012 Banken.nl 3 min. leestijd

Sinds vandaag is Nederland een nieuwe retailbank rijker, Knab. Knab is een direct bank, een bank waar klanten via hun eigen internetomgeving en via hun mobiel hun bankzaken kunnen regelen.

Oprichter en directeur René Frijters zegt dat bij Knab de belangen van de klant echt voorop staan. Dit blijkt al uit de wijze waarop de bank is gebouwd, namelijk samen met een vaste pool van klanten. De bank wilt de zaken om te draaien. De naam Knab is dan ook een omdraaiing van het woord bank waarbij de K van klant voorop staat.

Verschil met de bestaande banken

Maar wat is nu het verschil met traditionele Nederlandse banken die ook zeggen de belangen van de klant centraal te stellen? Knab zegt zichzelf te onderscheiden als de bank van morgen door:

  • Indien een klant rood komt te staan op zijn of haar betaalrekening dan wordt automatisch geld overgemaakt van de spaarrekening naar de betaalrekening van de klant
  • Knab geeft een online overzicht van het gehele vermogen van de klant in een financieel dashboard, ook al is het vermogen van de klant over verschillende banken verdeeld
  • De klant kan zelf online een financieel plan maken waarbij verschillende scenario’s kunnen worden doorberekend
  • De klant ontvangt rente op zijn of haar betaalrekening. Ook SNS Bank biedt een rente op haar betaalrekening
  • De klant kan zonder extra kosten meerdere betaal- en spaarrekeningen openen
  • De klant krijgt direct een medewerker aan de lijn en wordt niet doorgeschakeld
  • Knab verstrekt de klant persoonlijke alerts die geld opleveren in plaats van algemene alerts waarmee klanten onnodig geld laten liggen
  • Knab verstrekt advies dat het beste is voor de klant in plaats van advies dat het beste is voor de bank. Knab heeft geen verkoopadviseurs in dienst, maar werkt samen met onafhankelijke financieel experts. Deze deskundigen worden door Knab gecontroleerd op kwaliteit en klanten kunnen aan hen een rating toekennen
  • Alle kosten zijn voor klanten transparant door een vaste fee per maand

Voor een totaal pakket aan producten en diensten betaalt de klant bij Knab €15 per maand. In vergelijking met een standaard betaalpakket bij andere banken betaalt de klant bij Knab meer. Knab is er echter van overtuigd dat consumenten meer bereid zijn te betalen voor een totaalpakket producten en diensten van een bank die het belang van de klant echt centraal stelt. 

De mensen achter Knab

Knab is opgericht door drie onafhankelijke denkers: Marcel Kalse, Rachelle van der Linden en René Frijters. Zij vonden elkaar in één missie: een bank introduceren die zaken fundamenteel anders doet. Een bank die, helemaal vanuit het niets, samen mét klanten is gebouwd. Waar niet de producten, maar de wensen van de klant centraal staan. Bij Knab werken mensen die voelen dat bankieren fundamenteel anders en gemakkelijker kan. Vanuit de overtuiging dat het belang van de klanten het meest telt.

Managament Team Knab

Van links naar rechts: René Frijters, Marieke Verloop, Mike de Boer, Artie Debidien en Marcel Kalse

AEGON 100 procent aandeelhouder

Het nieuwe bankconcept werd werkelijkheid met de steun van AEGON. AEGON stelde de middelen, de vergunning en de zekerheden ter beschikking om Knab te bouwen. In alle zelfstandigheid is in korte tijd een totale online bank gebouwd, zonder legacy, zonder concessies. De bank heeft een kantoor in Hoofddorp, waar 60 mensen werken. Er komen geen filialen, alles gaat via internet.