Vooral betalingsverwerker maakt zich zorgen om FinTech

11 augustus 2016 Banken.nl 3 min. leestijd

Van alle spelers in de financiële dienstverleningssector zijn het de betalingsverwerkers die zich het meest zorgen maken om de opkomst van nieuwe FinTech-bedrijven. Dat blijkt uit de Global FinTech Survey van PwC. In een apart rapport gaat de zakelijke dienstverlener in op de impact van en reacties op FinTech in de wereldwijde Payments sector.

De verwachtingen van consumenten zijn de afgelopen jaren veranderd als het aankomt op de snelheid en het gebruiksgemak van betalingen. Waar het Payments-domein juist lange tijd een van de minst kwetsbare sectoren leek voor disruptie, hebben digitale technologie en het gebruik daarvan door FinTech-bedrijven ervoor gezorgd dat consumenten steeds sneller en eenvoudiger willen kunnen betalen. Vanwege de toegenomen dynamiek in het landschap besloot accountants- en adviesorganisatie PwC om op basis van zijn Global FinTech Survey in een aparte paper inzicht te geven in de reacties van Payments-bedrijven op FinTech.

Aan de Global FinTech Survey namen in totaal 24 betalingsverwerkers deel van over de hele wereld. Uit hun antwoorden op de vragenlijst blijkt dat zij van alle segmenten in de financiële dienstverleningssector zich het meest zorgen maken om marktaandeel te verliezen aan nieuwe innovatieve spelers. Bijna negen van de tien payments-bedrijven verwacht zelfs tegen 2020 meer dan een kwart van hun marktaandeel te zullen hebben verloren aan FinTech-bedrijven.

De komst van FinTechs die mobiele betaalapps op de markt brengen, zorgt ervoor dat de marges van traditionele betalingsverwerkers steeds verder onder druk komen te staan. Bijna driekwart (74%) van de betalingsverwerkers maakt zich hier zorgen om, terwijl volgens 61% verloop van klanten een realistisch probleem is. Niet heel verrassend heeft 84% van de betalingsverwerkers in reactie FinTech als integraal onderdeel in hun strategieën opgenomen. 35% gaat zelfs zover om eigen FinTech-bedrijven op te richten, die als dochtermaatschappijen van hun hoofdorganisatie opereren. Slechts 4% houdt zich niet bezig met de komst van FinTech, en de impact die dit heeft op hun activiteiten.

Niet alleen investeren payments-bedrijven direct in FinTech om verlies van marktaandeel tegen te gaan, ook worden investeringen in cybersecurity en fraudepreventie opgevoerd. Naarmate transacties steeds verder worden geautomatiseerd en het aantal non-cash transacties toeneemt – PwC verwacht tussen 2013 en 2020 een toename van 69% – neemt het risico op cybercrime en fraude toe. Om deze reden zijn betalingsverwerkers wereldwijd het erover eens dat zij aandacht moeten besteden aan de ontwikkeling van geavanceerde tools en technologieën om consumenten te beschermen tegen cyberaanvallen.

“Cybersecurity wordt zonder twijfel door veel traditionele payments bedrijven gezien als het gebied waarop zij potentieel waarde kunnen toevoegen en kunnen concurreren met nieuwe spelers”, stelt Manoj Kashyap, Global FinTech leider bij PwC. “Zij zijn zich er van bewust dat dankzij de strenge wet- en regelgeving en dure licenties die nodig zijn binnen de financiële sector, de nieuwe spelers nu nog moeten samenwerken met bestaande spelers en naast hen moeten overleven.”

Volgens Kashyap zullen bedrijven die het snelst inspelen op de veranderende behoeftes van klanten uiteindelijk als winnaars uit de bus komen. Hij concludeert: “Ondanks de mogelijkheid van grote verstoringen, zal de aanhoudende groei in de sector ervoor zorgen dat de payments-spelers die over het vermogen beschikken om veranderingen in klantbehoeftes te begrijpen en prompte innovatieve reacties hierop te geven worden beloond.”