Op 28 september vindt de tweede editie van AMSTERDEN Scale Up! plaats. Tijdens dit evenement, dat onderdeel uitmaakt van de Amsterdam Capital Week, zullen 10 veelbelovende high impact scale-ups zichzelf presenteren aan zo’n 50 investeerders. AMSTERDEN Scale Up! is een initiatief van C.INGDOM.
Eind september vindt de Amsterdam Capital Week (ACW) plaats. ACW is een reeks van meer dan 25 evenementen verspreid over Amsterdam in de week van 26 tot en met 30 september 2016. Het is alweer de tweede editie van de evenementenweek, die voor het eerst werd georganiseerd in 2015. Ook dit jaar verwacht de organisatie, bestaande uit StartupAmsterdam en – dit jaar – Rabobank*, meer dan 2.000 startups en scale-ups uit Nederland en de rest van de wereld te mogen ontvangen in Amsterdam en hen in contact te brengen met ruim 500 investeerders, angels, impact investeerders, VC’s en CEO’s.
Een onderdeel van ACW is AMSTERDEN Scale up!**. Dit evenement vindt plaats op de woensdag, 28 september, en betreft een ontbijt in Dragons’ Den stijl, naar het bekende tv-programma. Tijdens het ontbijt, waar zo’n 50 venture capitalists en filantropen, private impact investeerders, social impact fondsmanagers, vermogensbeheerders en CEO’s uit binnen- en buitenland aanwezig zijn, zullen tien veelbelovende scale-ups samen met hun huidige financiers het podium betreden om zichzelf te presenteren aan de aanwezige investeerders.
Peter Michel Heilmann, oprichter van C.INGDOM en initiatiefnemer van AMSTERDEN Scale-Up!, vertelt: “Doel van dit evenement is het faciliteren van financiering en stimuleren van opschaling van innoverende, impact makende en snelgroeiende bedrijven die in ons land en/of internationaal opereren. De tien scale-ups zijn actief in sectoren als duurzame en sociale innovatie, Software as a Service (SaaS), primaire gezondheidszorg, slimme/alternatieve energie, kunstmatige intelligentie (AI), omgekeerde logistiek (reverse logistics) en circulaire economie.” Hij legt uit waarom dit belangrijk is: “De deelnemende sociaal en duurzaam ondernemers, inclusief B Corps, opereren vaak ‘onder de radar’ van de investerings- en vermogenswereld.”
De scale-ups die deelnemen aan het evenement zijn allemaal jonge bedrijven met een ervaren Management Team en een bewezen product/market fit en business model. Volgens Heilmann staan zij aan het begin van hun ‘hockeystick’ groeifase. “Deze visionaire en bevlogen ondernemers zijn niet uitsluitend gefocust op winstmaximalisatie (ROI)”, vult Heilmann verder aan. “Zij letten tevens op het vergroten van hun impact (SROI), internationale opschaling, versnelde marktpenetratie en het aantrekken van strategische samenwerkingsvormen. Daardoor creëren zij verhoogde, veel meer economische, sociale en ecologische waarde.”
Het is de tweede keer dat AMSTERDEN gehouden wordt. De eerste editie vond plaats op 24 mei 2016, net vóór de opening van het Startup Fest Europe in het Havengebouw van Amsterdam.
* Voor zijn inspanningen op het gebied van samenwerkingen met startups heeft Rabobank eerder dit jaar de tweede plek toegekend gekregen in de top 25 Corporate Startup Stars van Europa.
** De Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP), coöperatieve fairtrade bank De Blije B en United People Foundation (UPF) hebben zich als partner verbonden aan AMSTERDEN Scale-Up!.