Kunstmatige intelligentie en robotica ontwikkelen zich razendsnel. ING maakte begin deze maand kennis met ’s werelds eerste mensachtige robot Pepper. Vinoth Raman, manager van het robotica-programma binnen ING, haalde Pepper naar het hoofdkantoor van ING om mensen te laten nadenken over robotica en de toekomst van kunstmatige intelligentie.
Begin september werd ING vereerd met een wel heel bijzondere bezoeker. Van hem wordt gezegd dat hij emoties kan herkennen en een echte mensenvriend is. Dat hij zelfs heel graag de voorkeuren en karakters van mensen wil leren kennen zodat hij zich daaraan kan aanpassen.
Pepper is ’s werelds eerste mensachtige robot en hij is hier op uitnodiging van Vinoth Raman, manager van het roboticaprogramma binnen ING. Vinoth wil mensen laten nadenken over robotica en de toekomst van kunstmatige intelligentie. En dat is hem gelukt!
“De vraag is welke gevolgen robots als Pepper en kunstmatige intelligentie in het algemeen voor ons hebben, zowel privé als op het werk”, aldus Raman. In de nieuwste editie van ing.world, de ‘roboteditie’, wordt dieper ingegaan op deze kwestie.
Beperkingen overstijgen
Zoals is te lezen in het hoofdartikel “Waarom we (niet) bang moeten zijn voor kunstmatige intelligentie”, is de grote droom en belofte van kunstmatige intelligentie dat de mens eens in staat zal zijn om de eigen beperkingen te overstijgen. Computers die duizenden keren sneller kunnen denken dan wij en oneindig veel meer informatie kunnen verwerken, robots die nooit hoeven te rusten en kunnen werken onder extreme omstandigheden. De mogelijkheden lijken eindeloos.
Niet iedereen is echter zo optimistisch. De befaamde natuurkundige Stephen Hawking waarschuwt al jaren dat kunstmatige intelligentie, en dan met name de militaire toepassing ervan, het einde van de mensheid kan inluiden. Oprichter van Microsoft Bill Gates, de legendarisch Apple-grondlegger Steve Wozniak en Elon Musk van Tesla hebben dezelfde bedenkingen.
Adaptieve robots
Shimon Whiteson is onderzoeker aan de universiteit van Oxford en houdt zich bezig met de manier waarop computers kunnen leren. Hij is van mening dat mensen die bang zijn dat computers de wereld overnemen, uitgaan van een “valse tegenstelling” tussen computers en mensen.
“In werkelijkheid zal dit onderscheid steeds verder vervagen. Mensen en robots staan dan niet tegenover elkaar maar werken en doen steeds meer samen.”
Wat zal de toekomst ons brengen? Guszti Eiben is hoogleraar Computational Intelligence aan de Vrije Universiteit Amsterdam en hij ziet ‘adaptieve’ robots als de toekomst. Dit zijn robots die zichzelf ontwikkelen en zich leren aanpassen aan mensen. Daar zullen we als mensen aan moeten wennen.
“We zijn eraan gewend geraakt dat machines zich altijd op dezelfde manier gedragen”, zegt hij. “Ze doen precies wat ze moeten doen. Als machines zichzelf echter kunnen aanpassen, is dat niet langer het geval. Dat brengt enorme voordelen met zich mee.” In de komende decennia worden mensen in hoge mate weggeconcurreerd.
Martin Ford
Augmented intelligence (‘toegevoegde’ intelligentie), adaptieve robots, wat betekent dat allemaal voor ons? In dezelfde editie van ing.world heeft Martin Ford, auteur van het boek Rise of the Robots, een advies voor bankiers:
“Blijf weg van routinematige dingen, want die zijn onderhevig aan technologie. Veel backoffice-werkzaamheden zijn al geautomatiseerd. Goldman Sachs kocht kortgeleden een start-up die veel van de analyses uitvoert die voorheen gedaan werden door hun Wall Street-analisten: de vermogensbeheerders die de hele dag achter hun spreadsheets zitten. Robo-adviseurs beginnen ook al veel van de routinematige financiële planning over te nemen.”
“Dus het beste advies voor een bankier is om iets te doen waarbij je echt bezig bent met mensen, met klanten en het onderhouden van klantrelaties.”