Europa is de juiste weg ingeslagen door de toenemende aandacht voor professionele financiële planning. Dat stelt Steven Maijoor, voorzitter van ESMA – Europees toezichthouder voor de financiële markten – in een recente speech. Volgens hem zorgt de toegenomen aandacht ervoor dat de consumenten in Europa steeds beter toegang hebben tot hoogwaardig financieel advies.
Vorige week sprak AFM-voorzitter Merel van Vroonhoven tijdens het nationale FFP Congres 2016 over het belang van goed financieel advies en degelijke financiële planning voor Nederlandse consumenten. Tijdens het congres werd, net als ieder jaar, de prijs voor de Financieel Planner van het Jaar uitgereikt om goed advies in de spotlights te zetten.
Maar ook op Europese schaal is hoogwaardig financieel advies van groot belang. ESMA-voorzitter Steven Maijoor, benadrukte dit in zijn speech tijdens een internationale bijeenkomst van FPSB in Amsterdam met als thema ‘Shaping the Future of Financial Planning’. Bij zijn speech waren vertegenwoordigers van de Financial Planning Standards Board (FPSB) uit meer dan 30 verschillende landen aanwezig. De FPSB is de houder van het keurmerk CFP dat is voorbehouden aan gecertificeerd financieel planners.
Ook Marc van Poeteren, voorzitter van de beroepsorganisatie voor gecertificeerd financieel planners FFP, kwam aan het woord. In zijn speech gaf Van Poeteren, die recent ook benoemd is als voorzitter van FPSB Europe, aan dat we samen moeten werken met alle relevante en ook internationale partijen om de doelen te behalen. Volgens hem is ook voor Nederlandse financieel planners ‘Europa’ steeds belangrijker aan het worden. “Consumenten hebben adviesvragen die, ondanks nationale verschillen in fiscale wetgeving, wel gelijksoortig van aard zijn. Dit vraagt om een universele aanpak. Het is dan ook van belang dat ook de Europese toezichthouder en de internationale financieel plannersorganisaties regelmatig afstemmen. De Brusselse regelgeving is indirect, en soms zelfs direct van invloed op de dagelijkse praktijk van onze financieel planners en daarmee op de dienstverlening aan consumenten”, aldus Van Poeteren.