Digitaal bankieren: Nederland loopt voorop volgens Bain
Een nieuw onderzoek van Bain & Company laat zien dat Nederland zichzelf een voorloper op het gebied van digitaal bankieren kan noemen. Nederlanders weten het internet- en mobiele kanaal doorgaans beter te vinden dan de meeste andere landen ter wereld. Niet alleen bij het openen van een rekening maar ook qua interacties met de bank behaalt Nederland een hoge digitaliseringsscore.
Bankrekening openen
In Nederland opent nog ‘slechts’ de helft van de consumenten een primaire bankrekening in een fysiek kantoor. Ter vergelijking, in België en Frankrijk gaan ruim 80% van de consumenten nog altijd naar een bankfiliaal voor het openen van een rekening. In Indonesië is dit zelfs meer dan 95%. Het online kanaal is duidelijk erg populair bij Nederlanders – zo’n 30% kiest voor het online openen van een bankrekening. Alleen Duitsland kent een hoger percentage online openingen (circa 40%). Landen als Noorwegen en de UK laten op dit gebied soortgelijke online scores zien als in Nederland.
NL hoge digitaliseringsscore
Kijkend naar het totale aantal interacties met een bank – waaronder bijvoorbeeld verkoopgesprekken en ook klantenservice – laat Nederland ook een hoge digitaliseringsscore zien. Bijna 50% van alle interacties vindt online plaats. Wat opvalt is dat in Nederland een relatief hoog percentage van intersecties via de smartphone plaatsvindt, wat herleid kan worden naar de hoge penetratie van smartphones in Nederland en de hoge volwassenheid van bankier-apps. Interessant is dat er wereldwijd, relatief gezien, nog maar weinig interacties plaatsvinden via de telefoon of op kantoor. Ook opvallend te noemen is het feit dat in Japan bijna 50% van alle interacties via geldautomaten verloopt.