Met DigiD voor iedere Nederlander een financieel plan

06 maart 2017 Banken.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

Gebruikers van het platform MijnGeldzaken.nl kunnen vanaf vandaag een compleet financieel plan maken door gebruik te maken van de eigen DigiD. De gegevens van de vooraf ingevulde aangifte (VIA) en die uit Mijnpensioenoverzicht worden gebruikt om snel inzicht te krijgen in de toekomstige financiële situatie van het gehele huishouden.

MijnGeldzaken.nl is een platform dat gebruikers integraal inzicht geeft in hun huidige en toekomstige financiële situatie, tot en tijdens pensioen. Het bestaat onder andere uit een huishoudboekje, financiële planningssoftware en een online advieskamer. Een landelijk netwerk van adviseurs is aangesloten op dit platform. Gebruikers kunnen bij hen, ook volledig online via de advieskamer, financieel advies inwinnen. Het platform is een initiatief van FinBase, een onafhankelijke private onderneming, opgericht in 2012. Via veilige online instrumenten geeft FinBase gebruikers inzicht in de persoonlijke financiële situatie en biedt hen laagdrempelig toegang tot onafhankelijk financieel advies.

Om gezinnen te helpen bij het verkrijgen van een goed beeld van hun (toekomstige) financiële situatie is het sinds begin maart voor gebruikers van MijnGeldzaken.nl mogelijk gemaakt om een compleet financieel plan te maken via van hun eigen DigiD. Ze maken gebruik van data uit de vooraf ingevulde aangifte (VIA) of die uit Mijnpensioenoverzicht. Een dashboard maakt duidelijk wat goed is geregeld en wat aandacht behoeft. Tips geven aan hoe de situatie eventueel kan worden geoptimaliseerd. De door de AFM gewenste financiële APK, zoals genoemd in de Wetgevingsbrief 2016, ligt hiermee voor iedereen binnen handbereik. 

MijnGeldzaken

Door de gegevens te gebruiken uit de VIA, wint de gebruiker veel tijd bij het verzamelen en invoeren van de benodigde financiële gegevens, aldus de initiatiefnemers. Nagenoeg het gehele persoonlijk dossier wordt automatisch gevuld en een eerste plan wordt gemaakt. De gebruiker krijgt inzicht in de financiële toekomst van het gehele huishouden en er wordt direct een eerste Financieel Periodieke Keuring, een financiële APK, uitgevoerd. Via stoplichten, grafieken en een cijfer wordt getoond of de gewenste levensstandaard tot en tijdens pensioen kan worden voortgezet.

De consument krijgt antwoord op de vraag: Heb ik het goed geregeld of moet ik wat doen? Op de persoonlijke situatie afgestemde tips geven aan hoe de situatie eventueel kan worden geoptimaliseerd. Dit is een eerste stap naar robo-advisering. De gebruiker kan veel zelf doen, maar desgewenst kan via MijnGeldzaken.nl direct advies worden ingewonnen bij een groot aantal gekwalificeerde adviseurs door het gehele land. Om de onafhankelijkheid te waarborgen is het online platform nadrukkelijk geen aanbieder van financiële producten. Alles draait om het geven van inzicht in de persoonlijke financiële situatie.

Met de nieuwe DigiD voorziening wordt invulling gegeven aan een veel gehoorde wens van de politiek en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) om het voor iedereen mogelijk te maken eenvoudig overzicht en inzicht te krijgen in de toekomstige persoonlijke financiële situatie.