Amsterdam verwelkomt nieuwe insurtech Lemonade

06 mei 2019 Banken.nl

De Amerikaanse fintech-verzekeraar Lemonade kiest Amsterdam als vestigingsplaats voor zijn Europese activiteiten. Dat meldt zakenkrant FD op basis van een naar eigen zeggen goed geïnformeerde bron. De inboedelverzekeraar timmert stevig aan de weg en kent vooral millennials als klanten. Het bedrijf keert schadeclaims uit binnen een handvol minuten. Algoritmes bepalen of een claim uitgekeerd wordt of niet.

De bankensector is de afgelopen vijf à tien jaar stevig wakker geschud door kleine en innovatieve bedrijven. De ene bank gaat voortvarender om met de opkomst van fintech dan de andere, maar het negeren kan niemand. Waar banken de eerste golven al achter de rug hebben, moeten die voor verzekeraars nog komen. De term ‘insurtech’ is echter al enige tijd terug gemunt, het is een samentrekking van de woorden ‘insurance’ en ‘technology’.

Het Amerikaanse Lemonade is een praktisch voorbeeld van insurtech. Het bedrijf werd pas in 2016 opgericht en zorgt door het gebruik van moderne technologie voor opschudding in de verzekeringsbranche. De startup mag vooral millennials tot klant rekenen. Inmiddels heeft Lemonade naar verluidt al meer dan een half miljoen klanten, waarvan 75% onder de 35 jaar. Dat heeft de aandacht getrokken van investeerders. Vorige maand haalde Lemonade $300 miljoen aan financiering op, voorzien door het Japanse tech-concern Softbank, verzekeraar Allianz en Google. Geld verdienen deed het bedrijf in de eerste jaren nog niet. De verliesratio in 2017 was namelijk nog 166%. Inmiddels is dat verbeterd naar 86%.

Amsterdam verwelkomt nieuwe insurtech Lemonade

Lemonade is momenteel alleen nog beschikbaar in thuisland Amerika, maar wil uitbreiden naar Europa. En daarvoor heeft het Amsterdam gekozen, zo weet het FD te melden op basis van betrouwbare bronnen. Daarbij baseert het zich ook op de vacaturepagina van Lemonade, waarin Amsterdam de enige Europese stad is waar personeel voor gezocht wordt. Om precies te zijn zoekt Lemonade naar: een EU Claims Experience Manager, een Customer Experience Specialist en een Office Manager.

Jas van $979

Waarmee wil Lemonade zich nu onderscheiden van traditionele verzekeraars? Daarbij draait het vooral om het stuk je ‘tech’ in insurtech. In plaats van schadeclaims af te laten handelen door mensen, gebeurt dit door algoritmes. Zodoende is er slechts enkele minuten tijd nodig om een schadeclaim toe te kennen dan wel af te wijzen. Het kan bovendien nog sneller, zo bewees een blogpost van CEO Daniel Schreiber in 2017. Een klant wiens jas (à $979) in de metro van New York gestolen was diende een claim in bij Lemonade. Drie seconden later stond het claimbedrag op zijn rekening.

Werkt dat geen fraude in de hand? Niet meer dan bij traditionele verzekeraars waar de afhandeling voorlopig nog mensenwerk is, zo lijkt het. Lemonade maakt gebruik van anti-fraude algoritmes die malversaties moeten tegengaan.

Nieuwe producten

Dat een uitbreiding van de activiteiten van de VS naar Europa op handen is lijkt door alle aanwijzingen buiten kijf te staan. Ook in het Israëlische Tel Aviv zoekt men naar nieuwe medewerkers. Naast geografische uitbreiding wil het bedrijf ook het productaanbod uitbreiden. Momenteel zijn enkel inboedelverzekeringen af te nemen, voor zowel huurders als kopers. Lemonade wil echter meer soorten verzekeringen gaan aanbieden.