Sven van der Biezen over oprichting van Floryn

23 juni 2020 Banken.nl 6 min. leestijd
Meer nieuws over

Sven van der Biezen is CEO en één van de oprichters van Floryn, een fintech-onderneming die actief is in kredietverstrekking aan het mkb. In de podcast Leaders in Finance vertelt Van der Biezen over het besluit om Floryn op te richten, de verschillende fasen die het bedrijf heeft doorlopen en het vinden van de weg in een voor hem nieuwe sector. 

Floryn is gevestigd in hartje ‘s Hertogenbosch, pal aan het riviertje de Dommel, die de Brabantse hoofdstad doorkruist. Op het kantoor van Floryn werken normaal gesproken zo’n vijftig mensen. Werken zullen ze nog steeds wel doen, maar vanwege de corona-restricties vermoedelijk niet allemaal op hun vaste plekje op kantoor. Ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf die geen gehoor vinden bij de bank melden zich in toenemende mate bij Floryn voor krediet, dat zijn omzet jaar op jaar sterk ziet toenemen. 

Ondernemers kunnen bij Floryn terecht voor kredieten van uiteenlopende hoogte, variërend van €10.000 tot €2 miljoen. Achter Floryn zitten diverse bekende investeerders waar BinckBank-oprichter Kalo Bagijn, investeringsmaatschappij Peak Capital en zakenbank NIBC.

Achtergrond in software

Van der Biezen is één van de oprichters van Floryn. Dat hij in de financiële sector zou belanden was vooraf beslist geen zekerheid. Van der Biezen: “Ik ben al een jaar of vijftien ondernemer. Ik heb diverse softwarebedrijven gehad, dat is een beetje de rode lijn. Maar qua sector ben ik actief geweest in de juridische sector, juridische software, projectmanagement-software, software voor de bouw en nu de financiële software, zoals wij het met name zien.”

Tijdens een earnout-fase na een overname van hun bedrijf, kwamen Van der Biezen en zijn zakenpartner Marijn van Aerle in contact met Gion van den Bogaert, die werkte bij ABN AMRO. De oren van Van der Biezen klapperden toen hij hoorde dat de dossiers aldaar nog van bureau naar bureau gingen ter beoordeling. “Wij als software-mannen - ik en Marijn - moesten in eerste instantie een beetje lachen. Maar op het moment dat je wat beter kijkt, zie je de enorme opportunity. Zo zijn we daar eigenlijk een beetje ingerold en we zijn inmiddels alweer vier jaar verder.”

Interviewer Jeroen Broekema – in het verleden zelf ook actief in de bankensector – vraagt of hem nog meer dingen verbaasden toen hij de financiële sector instapte. “Dat is een goede vraag. Ik denk dat ons een heleboel dingen verbaasd hebben”, antwoordt Van der Biezen. “Dat banken bijvoorbeeld al vele jaren beschikken over rekeninginformatie, maar dat ze daar bijzonder weinig mee doen. Terwijl je eigenlijk alles uit die banktransacties kunt halen. Hoeveel omzet loopt er over de rekening heen? Wie zijn de debiteuren? Wie zijn de crediteuren? Betaal je op tijd je belastingen? Zijn er veel contante opnames? Dat soort zaken. Zo zijn er tientallen voorbeelden van data waar je eigenlijk gewoon een model op kunt ontwikkelen. Wij zijn dat gaan doen.”

Met behulp van goed ontwikkelde data-analyse en machine learning slaagt Floryn er inmiddels in om financieringsaanvragen tot €150.000 volledig geautomatiseerd af te handelen. Naar eigen zeggen weet de techniek binnen een seconde of een ondernemer wel of geen lening moet krijgen.

Naamswijziging

Strikt genomen zijn Van der Biezen en co niet de oprichters van Floryn, maar van InvoiceFinance. Zo heette het bedrijf namelijk bij oprichting. Men begon als factoring-maatschappij, wat voor een startende onderneming relatief veilig was vanwege asset-based financiering. “Maar we wisten dat dat niet het eindproduct zou worden. Daarom hebben we ook in tegenstelling tot vele partijen niet voor een cessie gekozen, maar voor een verpanding om uiteindelijk een rekening-courant te kunnen aanbieden.”

“Na een jaar of twee hebben we besloten uiteindelijk ook een stap naar het buitenland te willen maken en misschien wel meer producten te gaan aanbieden. Factoringkrediet, misschien wel lease. Dan moeten we nu die stap maken, dachten we. Zo zijn we ergens op een avond binnen een uurtje op de naam Floryn gekomen.”

PSD2-vergunning

Het verkrijgen van een PSD2-vergunning was voor Floryn een belangrijke stap in de ontwikkeling. Zoals Van der Biezen al aangaf verbaasde hij hoe weinig banken deden met rekeninginformatie, voor zover ze daartoe gerechtigd zijn natuurlijk. Via PSD2 krijgt Floryn direct inzage in de rekeninginformatie van bedrijven, op basis waarvan men bepaalt of een ondernemer wel of niet kredietwaardig is. 

“Het is uiteindelijk wel de ambitie om een serieuze speler te worden. Daar doen we nu ook de investeringen voor. Ook zo'n PSD2-vergunning, dat is een traject van grofweg een jaar. Daar zijn dan twee of drie mensen mee bezig. Dat zijn geen investeringen die je doet om alleen in Nederland actief te zijn. Daar kijken we met name eerst naar Europa. Ik kan wel verklappen dat we met name naar Duitsland en de UK kijken. En op het moment dat je daar actief bent, dan ben je voor een partij uit Amerika actief in Europa.”

Naamsbekendheid

Terecht kaart Broekema aan dat de naamsbekendheid van de grootbanken enorm groot is. Hoe wil Floryn dat verschil aanpakken in het bereiken van de juiste doelgroep, namelijk mkb’ers met een kredietvraag?

“Ik denk zeker dat het belangrijk is om een sterk merk neer te zetten. Dat begint met vertrouwen, maar vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Ondernemers hebben vertrouwen in de drie grootbanken, maar daar zijn ook wel wat barstjes in ontstaan in de afgelopen jaren. Dus er zijn wel ontzettend veel kansen om als challenger daar een merk neer te zetten. Zeker als je kijkt naar de hoeveelheid marketingkanalen en ook het marketingbudget dat we hebben, dan kunnen we daar wel een merk neerzetten.”

"Ondernemers hebben vertrouwen in de drie grootbanken, maar daar zijn ook wel wat barstjes in ontstaan in de afgelopen jaren."

De afgelopen jaren is Floryn vooral in opbouw geweest. “Maar de volgende fase is dat je echt een team moet gaan neerzetten en een aantal zaken moeten overgenomen worden door mensen. Dus we zijn op dit moment op zoek naar een CMO. Op dit moment doe ik met name de sales en marketing. Maar om echt die stap te maken naar de volgende fase van ons bedrijf, is het wel belangrijk dat we daarvoor gewoon versterking krijgen zodat ik meer tijd over heb om me bezig te houden met andere projecten. En dan blijft natuurlijk gewoon de cost of capital voor ons altijd wel een belangrijke rol spelen en naarmate die groter wordt, wordt dat gelukkig steeds makkelijker en ook goedkoper. Maar dat is eigenlijk iets waar we continu mee bezig zijn.”