Duitse fintech Troy breidt incassodienst uit naar Nederland

09 juli 2020 Banken.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

De Duitse fintech-onderneming Troy kiest Nederland als eerste uitbreidingsgrond buiten de eigen landsgrenzen. Troy verleent digitale incassodiensten, met zoveel mogelijk aandacht voor een positieve klantbeleving. Volgens Troy is Nederland bij uitstek geschikt vanwege de hoge mate van digitalisering en de gevoeligheid waarmee het onderwerp incasso wordt behandeld.

Troy presenteert zich als onderneming die gespecialiseerd is in klantvriendelijke digitale incasso, met een positieve klantbeleving. Op het eerste gezicht is dat een stelling die best wat wenkbrauwen zal doen fronsen. Niet omdat incassodiensten per definitie klantonvriendelijk zijn – hoewel dat vaak genoeg voorkomt – maar omdat een incassoproces over het algemeen weinig reden tot vreugde met zich meebrengt.

"Bedrijven investeren veel tijd en geld om klanten te winnen. Als er een incassoproces plaatsvindt, betekent dit vaak het einde van een voorheen goede klantrelatie. Dit terwijl de helft van de klanten een achterstand oploopt doordat ze simpelweg vergeten te betalen of door een onvoorziene gebeurtenis”, legt Daniela Straube, de nieuwe managing director Nederland bij Troy. Als Nederlandse locatie heeft Troy gekozen voor het Friese Lemmer.  

Straube wijst terecht naar de coronacrisis die ervoor zorgt dat er ineens veel meer financiële problemen zijn dan normaal, vaak ook nog acuut. Straube: “Wij geloven dat een goede customer experience juist tijdens deze crisis helpt om klanten ook na een incassoproces te behouden. troy is ontwikkeld met de missie om dit mogelijk te maken. Ik kijk uit naar het uitbouwen van onze diensten in Nederland en de introductie van de troy customer experience op de Nederlandse markt."

Nederland logische stap

Hoe geeft Troy dan invulling aan die positieve klantbeleving? Het bedrijf zet in op een prettige, uitnodigende toon in combinatie met transparante en nieuwe technologie. Dat zorgt ervoor dat opdrachtgevers en klanten beide realtime inzicht hebben in alle communicatie binnen het incassoproces. Zodoende zijn ook de voorgeschiedenis, de huidige status en de volgende stappen volledig transparant. Als extraatje mag de klant kiezen welk communicatiekanaal zijn of haar voorkeur heeft, waaronder verschillende moderne berichtendiensten.

Nederland is voor Troy een logische stap, zo legt oprichter en directeur Philip Rürup uit. "Incasso en consumentenbescherming gaan hand in hand. In Nederland wordt het onderwerp net zo gevoelig behandeld als in Duitsland, maar ook pragmatisch. Door de hogere mate van digitalisering is de samenleving sterker bereid om snel en efficiënt te communiceren via digitale kanalen. Dit betreft ook incassoprocessen. Nederland is daarom een logische eerste stap in onze internationale expansie. Met Daniela Straube hebben we nu ook de perfecte collega in ons team om deze uitbreiding tot een succes te maken."