Nieuwe fintech Payaut vereenvoudigt betalen op online marktplaatsen
De Amsterdamse fintech-onderneming Payaut introduceert een geautomatiseerde betaaloplossing voor online marktplaatsen. Het bedrijf positioneert zich als verdeelstation tussen verkopers en betaaldienstverleners. Het voorkomt dat online marktplaatsen zich volgens PSD2 moeten registreren als betaalinstelling. Met Payaut zijn zij in één klap PSD2-compliant, aldus Payaut.
Het handelen in tweedehands spullen is vermoedelijk al zo oud als geld zelf. Het internet heeft er echter voor gezorgd dat het bereik voor en de handel in tweedehands spullen explosief is toegenomen. Met in Nederland natuurlijk Marktplaats als voorbeeld dat iedereen kent. Ook heeft het geleid tot de opkomst van online deelplatformen, waarop men de gekste dingen aan kan bieden. Van campers tot boten en gereedschap.
Voor het geld dat circuleert op online marktplaatsen zijn zij afhankelijk van een betaaldienstverlener (PSP). Dat kan er in de huidige opzet echter maar één zijn, wat de flexibiliteit beperkt. Een platform moet dus kiezen. Juist daar wil Payaut verandering in brengen, door op te treden als een soort verdeelstation waarop men meerdere betaaldiensten kan aansluiten.
PSD2 compliance
Meer keuze in betaaldiensten is echter niet het enige waarmee Payaut - uitgesproken als 'pay out' - zich wil onderscheiden. Automatische compliance met PSD2 is een andere propositie van het bedrijf. Volgens de PSD2-regels moeten platforms, die verkopers of verhuurders uitbetalen en een courtage zelf houden, namelijk een betaalvergunning hebben. Dat kost naast veel middelen ook veel tijd.
“Een aantal marktplaatsen in Nederland heeft al een brief ontvangen van DNB dat ze nu niet voldoen aan de nieuwe Europese PSD2-wetgeving", zegt Ernst van Niekerk, CEO van Payaut. "Daar zijn ze best van geschrokken. Dat betekent namelijk dat ze óf een licentie als betaalinstituut moeten verkrijgen, wat voor veel van hen niet te doen is, óf ze moeten één PSP nemen die al hun betaalstromen beheert. Het kiezen voor één PSP beperkt dan weer hun schaalbaarheid.”
Volgens Van Niekerk neemt Payaut al die zorgen in één keer weg. “Payaut fungeert voor de desbetreffende online marktplaatsen als een virtuele PSD2-licentiehouder waardoor ze toch in zee kunnen gaan met meerdere PSP’s en ze zelf geen licentie hoeven aan te vragen.” Bij de livegang heeft Payaut al enkele klanten op zak, waaronder Barqo (een deelplatform voor boten) en Motoshare (een deelplatform voor motoren).
Ervaren team
Het team achter Payaut heeft al redelijk wat sporen verdiend. Zo is Van Niekerk zelf al tien jaar lang actief in de betaalsector, onder meer bij Adyen. Commercieel directeur Pieter de Haas bekleedde meerdere managementposities bij Procter & Gamble en Chief Technology Officer Gillis Haasnoot brengt de nodige ervaring mee uit de tech-industrie.
Die ervaring heeft er mede toe geleid dat Payaut afgelopen zomer al een pre-seed investering van €1 miljoen ophaalde bij investeringsmaatschappijen Finch Capital en het Britse LocalGlob. Momenteel is men in gesprek met meerdere investeerders voor een grote seed-investeringsronde.