Univé komt door corona gedupeerde reizigers tegemoet
Middels een speciaal opgericht fonds komt verzekeraar Univé klanten tegemoet die door corona niet op reis hebben kunnen gaan en niet voor reguliere compensatieprogramma’s in aanmerking komen. Daarbij gaat het vooral om klanten die zelfstandig een reis hebben geboekt in plaats van een pakketreis. “Als coöperatie willen we, juist in deze bijzondere tijd, onze leden graag steunen”, aldus Univé.
Wie wegens onmacht niet op een geboekte vakantie kan gaan, kan doorgaans terugvallen op een annuleringsverzekering. Een type verzekering dat ook diverse banken aanbieden. Relatief veel voorkomende redenen om te annuleren zijn overlijden van een dierbare of plotselinge fysieke malheur. Maar de uitbraak van een pandemie is bijna bij geen enkele polis gedekt. Toch gebeurde in de afgelopen maanden het schier onmogelijk geachte.
Veel Nederlanders waren acuut bezorgd over hun reeds betaalde reissommen of betalingen die op korte termijn moesten worden voldaan. Onder hen ook zo’n 160.000 klanten van Univé. “De meeste van onze leden die voortijdig hebben moeten afzien van hun vakantie of het voortzetten daarvan, kunnen via hun reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij rekenen op een vorm van compensatie”, aldus Etienne de Cooker, directeur Univé Schade. Daarbij gaat het vooral om consumenten die een pakketreis hebben geboekt.
“Maar voor reizigers die zelfstandig hun reis hebben geboekt en ondanks dezelfde onmacht een tegemoetkoming mislopen, zijn de druiven zuur”, zegt De Cooker. Speciaal voor hen heeft Univé een zogeheten ‘solidariteitspot’ gereserveerd. Hierbij gaat het om een eenmalige tegemoetkoming voor een annulering in de periode 13 maart – 1 oktober vanwege code oranje of rood op de vakantiebestemming, of omdat de reis hierom eerder moest worden afgebroken.
“Het niet doorgaan van de vakantie is al vervelend genoeg – daar kunnen we niets aan veranderen, maar op deze manier kunnen we toch iets voor onze leden betekenen”, onderstreept De Cooker de coöperatieve gedachte. Univé meldt zich in de komende weken bij circa 160.000 klanten met bericht over de compensatie.