Geldmaat start spraakondersteuning voor blinden en slechtzienden
Geldmaat heeft pinautomaten voorzien van spraakondersteuning, teneinde blinden en slechtzienden te helpen bij het opnemen van geld. Belangenverenigingen reageren opgetogen over deze ontwikkeling.
Geld pinnen mag dan misschien niet meer zo frequent gebeuren als pakweg vijftien jaar geleden, er wordt dagelijks nog heel wat geld uit de muur getrokken. Onder de mensen die geld pinnen zitten ook zo’n 300.000 Nederlanders met een visuele beperking. Zij zijn blind dan wel slechtziend. Na enkele maanden van experimenteren met spraakondersteuning zijn inmiddels ruim 800 Geldmaten voorzien van dit hulpmiddel.
Een Geldmaat vinden moet zelfs voor slechtzienden nog wel redelijk te doen zijn, vanwege de knalgele façade van de automaten. De automaat bedienen is voortaan ook een stuk eenvoudiger, voor zowel blinden als slechtzienden. Een geautomatiseerde stem geeft aan wat gebruikers moeten doen, nadat zij een koptelefoon (met standaard 3,5 mm aansluiting) hebben ingeplugd. Hoe ze hun pas moeten houden, waar ze hem moeten insteken, welke menu opdoemt en zo verder.
Mensen die niet blind maar slechtziend zijn kunnen zich bedienen van spraakondersteuning, maar profiteren voortaan ook van aangepaste schermen met extra contrast. Een knipperend groen lampje geeft bovendien in waar de pas ingestoken moet worden. De NOS sprak met Ellen Zieleman, die van slechtziend naar blind is gegaan. "Ik vind het heel belangrijk dat ik, ondanks mijn blindheid, in de maatschappij gewoon mijn ding kan doen", zegt ze. "Ik tel zo mee, ik ben gelijkwaardig." Overigens is de hulp niet alleen geschikt voor mensen met een visuele beperking, het is ook een uitkomst voor analfabeten of anderszins laaggeletterden.
Input van gebruikers
Het gevoel van meetellen is erg belangrijk, zoals Zieleman al aangeeft. In welke mate een maatschappij is ingericht op mensen met een beperking zegt bovendien iets over de mate van beschaving. Los daarvan is het ook een feit dat steeds meer bankkantoren hun deuren sluiten, wat voor veel blinden en slechtzienden voorheen de geijkte manier was om geld op te nemen. Automaten met spraakondersteuning zijn derhalve nodig om zelfstandigheid te kunnen waarborgen.
De ontwikkeling van de spraakondersteuning is in samenspraak gebeurd met de Oogvereniging, een belangenvereniging voor mensen met een visuele beperking. Zij hebben zowel de spraakfunctie als de schermen meerdere malen getest. Zoals gezegd zijn nog niet alle Geldmaten zijn voorzien van spraakondersteuning. In de komende jaren wordt het aantal uitgebreid van 860 tot ongeveer 2.000 stuks.
Gerelateerd:
Spraak-app Ability is blindengeleidehond voor mobiel bankieren