Société Générale sluit 600 filialen in Frankrijk

09 december 2020 Banken.nl 3 min. leestijd

Société Générale zet het mes in zijn kantorennetwerk. Tot 2025 worden er volgens de huidige plannen 600 fysieke bankkantoren opgedoekt, waarna er nog 1.500 overblijven. Tegelijkertijd gaat de grote Franse bank nog fanatieker inzetten op fintech-dochter Boursorama. 

Wederom slecht nieuws voor mensen die prijs stellen op een bankkantoor in de buurt om binnen te stappen, dit keer in Frankrijk. Société Générale – één van 's lands grootste banken – sluit ruwweg een kwart van zijn fysieke vertegenwoordigingen in het land. Daarmee is Frankrijk allesbehalve een uitzondering in Europa. Of het nu in Nederland, in Duitsland of in het Verenigd Koninkrijk is, overal beweegt men in dezelfde richting: minder fysiek, meer digitaal. 

Meer aandacht voor digitaal

De sluiting van honderden filialen van Société Générale valt samen met een verhoogde integratie van de kantoren met die van dochteronderneming Crédit du Nord, een bankennetwerk dat verrassend genoeg ook actief is andere windstreken van het land. Dat is niet het enige, want Société Générale wil ook steviger gaan inzetten op Boursorama. Dat klinkt als een soort supermarkt, maar is in essentie de fintech-dochter van de Franse bank. Boursorama telt momenteel zo’n 2,5 miljoen klanten, in 2025 moet dat aantal gegroeid zijn tot 4,5 miljoen. 

Net als in Nederland is ook in Frankrijk Covid-19 één van de katalysators van hervormingen. “De Franse markt ondergaat diverse ontwikkelingen, gedreven door de coronacrisis. Vandaag bevestigen we onze ambitie om onze Groep te onderscheiden door de bouw van een uniek Frans retail banking model, leunend op twee sterke en elkaar aanvullende pilaren”, aldus Frédéric Oudéa, CEO van de bank, waar ze zo te zien dol zijn op accents aigus.

Kostenbesparing

Volgens Société Générale gaat de hervorming zorgen voor ‘de beste combinatie van menselijke expertise en digitale bekwaamheid’. Een fusie bovendien die moet zorgen voor een meer persoonlijke dienstverlening. Dergelijke uitingen worden door het gros van de klanten echter meestal met de nodige scepsis begroet, met het argument dat niets persoonlijker is dan hulp in persoon. 

Toch valt er doorgaans weinig af te dingen op zulke ontwikkelingen. Banken moeten wel, willen ze niet ten onder gaan aan het maken van veel kosten voor diensten waar slechts nog enkelingen gebruik van maken. Kostenbesparing is ook iets dat Société Générale drijft. Wanneer de hervorming in 2025 gereed is, moet de jaarlijkse besparing uitkomen op €450 miljoen.