iDEAL en iDIN sterk toegenomen in coronajaar 2020

22 juni 2021 Banken.nl 3 min. leestijd
Meer nieuws over

Mede als gevolg van de eerdere, strenge lockdowns is het gebruik van de digitale betaalmethode iDEAL en identificatiedienst iDIN afgelopen jaar sterk toegenomen. Dat blijkt uit het jaarverslag van merk- en producteigenaar Currence. De Acceptgiro heeft daarentegen in populariteit ingeboet.

Uit de jaarcijfers komt naar voren dat het aantal betalingen en de omzet met iDEAL bij webwinkels in 2020 met ruim 30% zijn gestegen. In april 2021 waren het aantal betalingen (+30%) en de omzet (+60%) in de e-commerce nog steeds zeer hoog in vergelijking met vorig jaar april, toen Nederland middenin de eerste lockdown zat. Overigens wordt iDEAL ook buiten de e-commerce veel gebruikt voor onderlinge betalingen (waaronder Tikkie) en om bijvoorbeeld boetes en abonnementen te betalen.

Volgens Currence lijkt de iDEAL QR-code in 2020 definitief doorgebroken. “Op collectebussen, op facturen, in de horeca, op scholen of bij lokale buurthuizen, een QR-code is overal inzetbaar, ook op 1,5 meter afstand. Werden eind 2019 nog zo’n 100.000 iDEAL-betalingen per maand via een QR-code opgestart, in december 2020 waren dat er al meer dan 750.000. Die leidden tot bijna 500.000 daadwerkelijke iDEAL-betalingen.

Aantal iDEAL-betalingen in 2020

iDEAL 2.0

Tevens geeft het bedrijf aan dat er komend jaar veel vernieuwingen voor iDEAL op de stapel liggen. “Acceptanten en betaaldiensten kunnen straks veel makkelijker op iDEAL aansluiten. Aanvullende diensten met een toegevoegde waarde kunnen sneller worden ontwikkeld, niet alleen door Currence zelf maar ook door betaaldienstverleners. In de toekomst kun je bijvoorbeeld met iDEAL Snel bestellen en de juiste bezorggegevens automatisch doorgeven bij een online bestelling die je met iDEAL betaalt, als je daar zelf ook toestemming voor geeft.”

Naast iDEAL zijn ook het aantal iDIN-transacties sterk toegenomen. Het afgelopen jaar is de online identificatie- en inlogmethode met 7,5 miljoen transacties evenveel gebruikt als in de vier voorafgaande jaren vanaf de invoering in 2016. iDIN wordt gebruikt om veilig in te loggen, iemands leeftijd online te controleren, iemand betrouwbaar digitaal te identificeren en ook bij het rechtsgeldig digitaal ondertekenen van documenten.

Aantal iDIN-transacties

Einde Acceptgiro in zicht?

De populariteit van iDEAL en iDIN lijkt ten koste te gaan van de acceptgiro. Currence verwerkte in 2020 nog maar 6,4 miljoen acceptgiro’s; ruim een kwart minder dan in 2019 (8,7 miljoen). In het jaarverslag schrijft Currence dan ook dan er een definitief einde in zicht lijkt te komen van de papieren acceptgiro.

Het aantal organisaties dat de Acceptgiro nog verstuurt, is bijna gehalveerd: van 16.600 naar 9.000. Volgens Currence stappen veel verzenders over op goedkopere, gebruiksvriendelijker en doeltreffender alternatieven, zoals mobiele betaalverzoeken, automatische incasso’s en iDEAL QR-codes. “Door deze ontwikkelingen is het niet ondenkbeeldig dat de ‘end-of-life-fase van dit betaalproduct (versneld) in zicht komt”, aldus Currence.