Influencers én BNPL vergroten schuldenproblematiek
Bijna de helft van de jongeren tussen de 18 en 21 jaar (42%) ervaart druk van sociale media om meer uit te geven dan nodig is. Tegelijkertijd geeft 44% van hen aan de afgelopen maanden minstens één rekening niet betaald te kunnen hebben.
Dat blijkt uit onderzoek van Intrum onder 1.000 Nederlanders. De financieel dienstverlener merkt op dat met nam de hoogste inkomensklasse slecht blijken om de druk van influencers op sociale media te weerstaan. Eén op de drie (30%) geeft aan meer te spenderen dan nodig, tegenover 28% bij de middeninkomens en 17% bij de lage inkomens.
“Zeker bij de hogere inkomens is de druk erg groot om erbij te horen en niet onder te doen voor de buren, beste vriend(in) of een influencer op Instagram”, legt Guy Colpeart (directeur van Intrum Benelux) uit. “De rol van social media mag in de schuldenproblematiek dus absoluut niet worden onderschat.”
Gevaarlijke cocktail
De opkomst van Buy Now Pay Later-betaaldiensten zorgt daarbij voor een gevaarlijke cocktail; met name bij generatie Z’ers (geboren tussen 1997 en 2012) uit de hoge inkomensklasse. Deze groep maakt volgens Intrum namelijk bovengemiddeld gebruik van BNPL-oplossingen, om de kosten uit hun sociale en romantische leven te dekken.
Waar gemiddeld genomen één op de vijf Nederlanders gebruikmaakt van de optie om achteraf te betalen, doet 38% van Generatie Z en 27% van de hoge inkomensklasse dit. Dit kan volgens de onderzoekers te maken hebben met het feit dat beide groepen Nederlanders dusdanig beïnvloedbaar zijn en er daarnaast zeker van zijn de volgende maand de openstaande bedragen te kunnen betalen.
Colpeart benadrukt dat de rol van sociale media een element is om in de gaten te houden. “Het risico om te veel uit te geven is echt reëel bij deze groep, zeker met de feestdagen in het verschiet.”
“Jezelf spiegelen aan bepaalde profielen op sociale media kan een trigger zijn die mensen in betaalmoeilijkheden brengt, zeker wanneer oplossingen als BNPL als paddenstoelen uit de grond schieten. Hiermee los je het probleem niet op, maar ben je het probleem aan het verschuiven”, aldus Colpeart.