Valentijnsdag slecht voor portemonnee millennials
Een bosje bloemen, lekkere chocolaatjes, een sieraad of een etentje. Valentijnsdag draait om het in het zonnetje zetten van je geliefde. Een leuk idee, maar met een keerzijde. Om hun liefde te tonen, voelen Nederlanders zich namelijk gedwongen om meer geld uit te geven dan ze zich eigenlijk kunnen veroorloven.
Uit cijfers van het European Consument Payment Report van financieel dienstverlener Intrum blijkt namelijk dat maar liefst één op de vijf Nederlanders aankopen steeds vaker achteraf betaalt om het sociale- en liefdesleven te kunnen bekostigen. Nederlandse millennials (geboren tussen 1981 en 1996) doen dit zelf vijf keer zo vaak als hun ouders – respectievelijk 33% tegenover 7%.
“Buy-now-pay-later-oplossingen raken steeds meer ingeburgerd in de e-commerce wereld”, stipt Guy Colpaert aan. De directeur van Intrum Benelux waarschuwt echter dat deze steeds populair wordende betaaloptie de schuldenlast kan verhogen. Vooral twintigers en dertigers zouden dat risico lopen. Niet alleen omdat ze vaker gebruikmaken van deze betaaloplossing, maar ook omdat ze minder ervaring hebben met de bijbehorende administratiekosten en rentepercentages.
Om te voorkomen dat Valentijnsdag een dag wordt waarop consumenten zichzelf in de schulden werken, is het volgens Colpaert belangrijk een budget vast te stellen en je daar dan ook aan te houden. “In plaats van cadeaus te kopen, kunnen consumenten overwegen een mooie- fiets of wandeltocht te organiseren”, adviseert hij. “Creatief zijn, samen quality time doorbrengen, een oprechte brief schrijven of uitgebreid koken voor de partner wordt misschien zelfs meer gewaardeerd dan een duur cadeau.”