ING en Geldfit bundelen krachten om slachtoffers online datingfraude te helpen

28 december 2023 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Voor de één het moment om vrienden en familie op te zoeken, voor de ander het moment om het liefdesleven een boost te geven. Kerst en nieuwjaar zijn voor iedereen druk, óók voor criminelen. Zogenoemde dating-oplichters spelen namelijk actief op de eenzame gevoelens van alleenstaanden tijdens de feestdagen. ING en Geldfit pakken de samenwerking op om slachtoffers extra te ondersteunen.

Er heerst namelijk een behoorlijk taboe op dating-fraude, waarbij oplichters een (online) liefdesrelatie met slachtoffers beginnen. Nadat een band is opgebouwd volgen er al gauw financiële verzoekjes – verzoekjes die zich steeds vaker herhalen en waarbij de gevraagde bedragen steeds groter worden (omdat er sprake zou zijn van zogenaamde noodgevallen). Dergelijke relaties kunnen soms zelfs jaren aanhouden.

Slachtoffers hebber er vaak moeite mee om van hun bank aan te moeten horen dat hun online lover een oplichter is. ING biedt zijn klanten hiervoor extra hulp aan door ze in contact te brengen met Geldfit. Medewerkers van Geldfit bieden op hun beurt een luisterend oor en helpen slachtoffers het contact met de oplichter te verbreken – met het uiteindelijke doel om verdere emotionele en financiële schade te voorkomen.

ING en Geldfit bundelen krachten om slachtoffers online datingfraude te helpen

“Bij ING spreken we op dit moment meerdere klanten per week die met datingfraude te maken hebben”, legt Adine Wempe (directeur Fraude bij ING Nederland) uit. “En helaas stijgt dat aantal in aanloop naar de feestdagen.

Hoewel de bank zijn klanten hiervoor actief waarschuwt, zijn veel slachtoffers vaak zo in de ban van de ander dat hij of zij het niet gelooft als de bank zegt dan hun online geliefde niet bestaat, maar een oplichter is. “Dat is bijzonder triest want die oplichter brengt het slachtoffer in grote problemen.”

Daarom stelt Wempe zo verheugd te zijn met de samenwerking met Geldfit. “Hiedoor kunnen wij onze klanten helpen via de expertise van Geldfit biedt om zo hopelijk meer emotionele en financiële schade te voorkomen.”

Schrijnende verhalen

De partners hebben hun methode eind 2022 – begin 2023 getest, waarbij de resultaten er positief uitzagen. Klanten voelden zich geholpen en serieus genomen, en bleken in het grootste deel van de gevallen in staat om het contact met de oplichter te verbreken. ING besloot daarop om verder te investeren in de samenwerking met Geldfit.

“Bij ons kunnen slachtoffers anoniem en los van de bank hun verhaal vertellen”, voegt Frederieke Kokol van Geldfit toe. “Bellers ontvangen een luisterend oor en begrip voor de situatie waar ze in beland zijn. Het zijn vaak schrijnende verhalen waarin het vertrouwen van mensen ernstig is geschaad en dan helpt het dat wij de tijd nemen om dat verhaal aan te horen.”

“We hebben tijdens de pilotfase veel geleerd. Het verraste ons hoe vaak datingfraude voorkomt en hoeveel verschillende vormen het kan hebben. Ieder gesprek is dan ook echt maatwerk. Samen met de beller gaan we op zoek naar wat voor hem of haar werkt”, aldus Kokol.