Arjen de Boer (CEO Redmore): 'Wij helpen grote financials bij migratie naar het nieuwe pensioenstelsel'

08 januari 2024 Banken.nl 4 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Ze weten er niet goed raad mee, de pensioenverzekeraars, pensioenfondsen en uitvoerders. Voor veel mensen blijkt het nieuwe pensioenstelsel namelijk nog een ‘ver-van-mijn bed-show’ en dus kijken ze nauwelijks in hun pensioenportaal. Maar juist daar moet alles administratief in orde worden gemaakt en moeten de keuzes van de deelnemers bekend en verwerkt zijn. Een enorme uitdaging voor de financials dit voor elkaar te krijgen.

Redmore heeft daarom haar nieuwe pensioenpropositie gelanceerd. Op het recent vernieuwde Performance Center biedt de financieel dienstverlener bedrijven hulp bij het verbeteren van de communicatie en een succesvolle overgang naar het nieuwe pensioenstelsel. CEO Arjen de Boer legt uit hoe.

De migratie naar het nieuwe stelsel is voor veel bedrijven op zich al een enorme administratieve klus. Miljoenen pensioenen moeten worden omgezet. Daarbij is het noodzakelijk de deelnemers te bereiken om ze bij de overgang te kunnen betrekken.

Arjen de Boer (CEO Redmore): 'Wij helpen grote financials bij migratie naar het nieuwe pensioenstelsel'

Momenteel logt echter slechts 25% van de mensen regelmatig in op een portal om inzicht te krijgen in hun pensioen. Het vergroten van deze betrokkenheid is een grote uitdaging waarbij haast is geboden. Voor 2025 moet er een transitieplan klaar liggen.

Zijn er obstakels?

De Boer wijst erop dat niemand nog precies weet wat de reactie van de consumenten zal zijn. “Ook is er geen inzicht over de kanalen die deelnemers gebruiken", legt hij uit. "Gaat het via whatsapp, de telefoon of de mail? Wat wij al wel weten is dat de overheid het steeds complexer maakt, terwijl we al jarenlang pleiten voor een simpeler regeling en begrijpbare communicatie."

"Waar het onderwerp pensioenen toch al niet heel sexy is wordt het uitleggen van de verschillen tussen de oude en de nieuwe situatie door de richtlijnen van de AFM heel ingewikkeld. Deelnemers zullen door de bomen het bos niet zien, dan helemaal afhaken of met heel veel vragen komen. Daarom zal straks naast het product ook de dienstverlening naar de klant en de beleving van de klant hierbij belangrijk zijn”.

Wat kan het Performance Center daaraan bijdragen?

“Het activeren van deelnemers om überhaupt in te loggen is een vak apart", vervolgt de CEO. "Het gaat hier om het gebruik van technieken om ze naar de portal toe te brengen. Hierin speelt het ‘verleiden’ van klanten een hele belangrijke rol. Niemand heeft nog veel ervaring met de interactie met deelnemers over de nieuwe pensioenwet."

"Redmore heeft wel jarenlange ervaring in het succesvol helpen van financiële instellingen met vergelijkbare uitdagingen. Denk hierbij aan klantactivatie voor aflossingsvrij, het compensatie dossier bij verzekeraars, projecten bij banken op het gebied van KYC en het activeren van deelnemers in mijn omgevingen in de aanloop naar de WTP."

"Met de opgedane lessen en onze expertise staan wij klaar om bedrijven gedurende het hele traject – van communicatie tot implementatie – te ondersteunen, zodat zij de overgang tijdig kunnen inzetten."

Wat speelt nog meer een rol?

“Redmore wil grote financials ontzorgen bij alles wat nodig is. De fondsen, verzekeraars en uitvoerders willen het activeren van de deelnemers en keuzebegeleiding zeker oppakken, maar kunnen moeilijk vooraf de benodigde capaciteit inschatten. In ons Performance Center kunnen wij bedrijven bedienen die behoefte hebben aan een flexibele schil."

"Wij kunnen heel makkelijk op- en afschalen, al naar gelang de wens van de opdrachtgever. Alle medewerkers in het Performance Center hebben kennis en ervaring met klantenservice alsmede kennis van WTP. Hier heeft Redmore de afgelopen tijd veel aandacht aan besteed. Onze Redmore Academy heeft hiervoor bijvoorbeeld een WTP-opleidingsstraat ontwikkeld.”

Wanneer is de opdracht geslaagd?

"We ondersteunen de financials bij een goede voorbereiding op de migratie. Hoe en via welk kanaal gaan zij op een begrijpelijke manier met hun deelnemers communiceren?  Hoe goed geven ze antwoord op vragen?"

Met onze propositie nemen we de bedrijven werk uit handen, ook van belang gezien de krappe arbeidsmarkt. Het Performance Center kan putten uit meer dan 2000 consultants binnen onze groep. Als onze opdrachtgevers zich onderscheiden dan wel omdat deelnemers zich bij hen thuis voelen en uiteindelijk ook tevreden en loyale klanten blijven. Daarbij helpen wij", aldus De Boer.