ESG-ambities van banken stokken vaak in executiefase
Nederlandse banken zien vaak een kloof tussen hun uitgesproken ESG-ambities en de praktijk, zo blijkt uit onderzoek. Hoewel banken stellen vastbesloten te zijn om duurzaamheid te omarmen, blijven ze vaak achter in het daadwerkelijk realiseren van hun ambities.
Het onderzoek is uitgevoerd door Roos van Delden, in het kader van haar master Environmental Sciences aan de Wageningen Universiteit, in samenwerking met ACE. Het advieskantoor ondersteunt financiële dienstverleners op het gebied van veranderende wet- en regelgeving.
De resultaten wijzen op onbedoelde tegenstrijdigheden tussen de uitgesproken doelen van banken en hun dagelijkse handelingen, ook bekend als de strategie-executiekloof.
Deze implementatiekloof roept volgens Van Delden vragen op over de effectiviteit van het beleid en of dit adequaat is afgestemd op de werkwijze van de banken. Iets in het proces van ambitie naar implementatie lijkt niet helemaal naar wens te verlopen. Drie jaar geleden bleek ook uit ander onderzoek dat banken moeite hebben met het waarmaken van hun ESG-doelen.
Het niet naleven van ESG-doelstellingen kan vergaande gevolgen hebben, waaronder reputatieschade. Deze schade kan een blijvende impact hebben op hoe financiële instellingen worden gezien en gewaardeerd door de maatschappij.
Een recent voorbeeld van deze dynamiek is de juridische actie van Milieudefensie tegen ING, waarin de bank wordt beschuldigd van onvoldoende inspanningen in de strijd tegen de klimaatcrisis.
Regelgeving zoals de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) spoort banken aan om meer aandacht te besteden aan ESG-criteria. Toch stelt het onderzoek dat veel banken ESG nog steeds beschouwen als een aanvulling of zelfs een marketinginstrument, in plaats van een integraal onderdeel van hun strategie.
Concrete daden
“Het is duidelijk wat er moet veranderen”, betoogt Van Delden. “Het is essentieel om de ESG-ambities te koppelen aan concrete daden. De banken geven blijk van goede wil, maar moeten wel hun duurzaamheidsambities serieus nemen."
Dat vraagt volgens de onderzoeker om fundamentele veranderingen binnen de structuur en cultuur van banken, waarbij duurzaamheid de juiste strategische prioriteit krijgt met passende middelen om doelstellingen te behalen.
“De complexiteit van de interne organisatie, het beleid en verantwoordelijkheden van de beschikbare data zijn hordes die genomen moeten worden om zonder te struikelen de streep te halen. Dit zijn de bouwstenen waarmee banken aan de slag moeten”, concludeert de onderzoeker.
“Het is van belang om te beseffen dat duurzaamheid onmisbaar, en daarnaast blijvend, een rol zal spelen in onze maatschappij en in het bankieren.”