Klippa: '85% van professionals positief over AI op werkvloer'
AI wordt steeds positiever ontvangen op de werkvloer. Uit onderzoek van de Nederlandse softwareontwikkelaar Klippa blijkt dat maar liefst 85,3% van de professionals een positieve mening heeft over AI-gebruik. Vooral in de financiële sector is de impact groot: 100% van de respondenten in deze sector erkent de transformerende waarde van AI.
Een van de onderzoekspartners van Klippa is softwareontwikkelaar Databox. CEO Peter Caputa ziet dat de voordelen van AI weinig respondenten onbekend zijn. “In ons onderzoek en wat we waarnemen bij onze klanten en partners, zien we dat veel kenniswerkers de tijdbesparende voordelen van AI waarderen”, vertelt hij.
Productiviteit is de belangrijkste overweging bij het gebruik van AI. “Of het nu gaat om AI als schrijfassistent, het automatiseren van informatieverzameling of het automatisch opstellen van de eerste versie van een prestatierapport, AI bespaart tijd.”
Het rapport laat ook zien dat 87,8% van de 485 respondenten AI waardeert vanwege de efficiëntie die het biedt. Door de automatisering van routinetaken krijgen werknemers meer tijd voor strategisch en creatief werk. “AI biedt de kans om tijd vrij te maken voor wat echt belangrijk is", onderschrijft Caputa.
Dit leidt op zijn beurt ook tot meer werkplezier en innovatieve oplossingen binnen organisaties. Maar liefst 40,2% van de professionals schrijft deze verschuiving direct toe aan de introductie van AI.
De menselijke factor blijft cruciaal
Hoewel AI aanzienlijke voordelen biedt, benadrukken experts dat de menselijke factor onmisbaar blijft. Kauna Malgwi, een van Time Magazine's top 100 invloedrijke stemmen in AI, stelt dan ook dat "de toekomst van werk een balans moet vinden tussen kunstmatige intelligentie en de menselijke touch.”
“Terwijl AI de baanzekerheid verstoort, dragen de resulterende angsten voor verdringing bij aan toenemende mentale gezondheidsproblemen zoals angst en depressie”, vervolgt Malgwi. “Aangezien mensen AI hebben gecreëerd, is het essentieel dat technologie menselijke input aanvult in plaats van vervangt.”.
Daarnaast blijkt dat 70% van de respondenten liever werkt voor een organisatie die AI-gebruik combineert met baanzekerheid en aandacht voor werknemersontwikkeling. Deze voorkeur wijst op de noodzaak van een ethische en mensgerichte implementatie.
Training nog steeds een struikelblok
Ondanks de positieve perceptie van AI blijft het gebrek aan training een terugkerend probleem. Bijna de helft van de respondenten geeft aan onvoldoende training te ontvangen om effectief gebruik te maken van AI-tools.
Vooral in de IT- en financiële sector schiet de begeleiding tekort: respectievelijk 51,4% en 45% van de professionals in deze sectoren rapporteert dat training ontbreekt of ontoereikend is. “Het trainen en bijscholen van werknemers is essentieel om ervoor te zorgen dat ze volledig profiteren van de beschikbare AI-tools”, benadrukt Menno Fokkema, CEO van Klippa-partner DataNorth.
“Het bieden van gestructureerde training verbetert niet alleen hun vaardigheden, maar zorgt er ook voor dat AI veilig en effectief wordt gebruikt, wat een soepele en veilige implementatie ondersteunt”, besluit hij.