Banken pleiten voor wijziging Telecommunicatiewet om fraude te bestrijden
![](/illustrations/news/detail/2025-02-10-031518607-Banken_pleiten_voor_wijziging_Telecommunicatiewet_om_fraude_te_bestrijden.jpg)
Om mensen beter te beschermen tegen oplichters, die zich telefonisch voordoen als bankmedewerker, roepen de Nederlandse Vereniging van Banken en NLconnect (de branchevereniging voor de telecomindustrie) het kabinet en de Tweede Kamer op om de Telecommunicatiewet aan te passen.
De wetswijziging zou het mogelijk moeten maken om te kunnen checken of iemand telefonisch in gesprek is tijdens het doen van een overboeking. De NVB en NLconnect beargumenteren dat met een zogeheten ‘in gesprek’-check veel schade door bankhelpdeskfraude kan worden voorkomen. De huidige wetgeving biedt echter geen ruimte voor zo’n check, vandaar nu deze oproep.
Bij bankhelpdeskfraude doet een oplichter zich vaak telefonisch voor als een bankmedewerker. Tijdens het telefoongesprek probeert de oplichter het slachtoffer op zeer overtuigende wijze en onder grote psychologische druk over te halen om geld over te maken, bijvoorbeeld naar een zogenaamde veilige kluisrekening.
Hoewel deze vorm van oplichting in 2023 met zo’n 45% daalde, blijft het – met een schadebedrag van €28 miljoen – een hardnekkig maatschappelijk probleem.
Uit onderzoek van banken blijkt dat slachtoffers in meer dan 75% van de gevallen tijdens de frauduleuze overboeking telefonisch in gesprek zijn met de oplichter. Als de bank dus tijdens de overboeking kan controleren of de klant in gesprek is en meer aanwijzingen voor fraude heeft dan kan de bank de betaling blokkeren totdat er contact is geweest met de klant, waardoor de fraude voorkomen kan worden.
Scam Signal
Dit gezamenlijke project van banken en telecombedrijven onder de naam 'Line Busy' is gebaseerd op een vergelijkbare dienst die in het Verenigd Koninkrijk al succesvol wordt gebruikt onder de naam 'Scam Signal'.
De NVB en NLconnect wijzen erop dat de eerste resultaten aldaar laten zien dat het aantal geslaagde fraudepogingen met zo’n 40% afnam. Uit een eerste analyse van de branchevereniging zou blijken dat een vergelijkbare aanpak ook in Nederland kan werken. Maar daarvoor moet dus wel de Telecommunicatiewet worden aangepast.