Santander introduceert anti-screen sharing fraudetechnologie
De Britse afdeling van Santander heeft een vervagingstechnologie voor mobiele apps gelanceerd om zijn klanten te beschermen tegen fraudeurs die screen sharing-technieken gebruiken.
De nieuwe technologie detecteert automatisch wanneer schermdeling op het mobiele apparaat van een klant wordt gebruikt. In dat geval wordt het scherm vervaagd, waardoor de klant geen transacties kan uitvoeren terwijl schermdeling actief is.
Uit data van Santander blijkt dat er in 2024 meer dan £1,8 miljoen werd gestolen via scams waarbij schermdelen en remote access-technologieën werden ingezet om toegang te krijgen tot geld of persoonlijke gegevens.
Klanten worden bij de fraudetruc veelal onverwacht benaderd via e-mail of Whatsapp, met berichten over bijvoorbeeld nieuwe investeringsmogelijkheden of waarschuwingen voor technisch problemen met hun telefoon.
De fraudeur weet op die manier slachtoffers te overtuigen om legitieme schermdelingssoftware te downloaden, zoals AnyDesk of Teamviewer. Hierdoor krijgt de fraudeur toegang tot het mobiele scherm en persoonlijke informatie, waaronder inloggegevens voor mobiel bankieren.
“Naarmate de technologie vooruitgaat, worden fraudeurs slimmer”, legt Chris Ainsley (Head of Fraud Strategy bij Santander UK) uit. “We geven klanten verschillende waarschuwingen, maar deze criminelen zijn geslepen en weten op sociale wijze toegang te krijgen tot persoonlijke informatie.”
“Onze nieuwste ontwikkeling detecteert deze sociale manipulatie in realtime en beschermt klanten die vaak overvallen worden in een paniekmoment.”

